صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طرح برگزاری لویه‌جرگه روی میز ملا هبت‌الله

کمیسیون سیاسی طالبان، طرح برگزاری لویه‌جرگه را نهایی کرده و برای تصویب ملا هبت‌الله به قندهار فرستاده است.

کمیسیون سیاسی طالبان، طرح برگزاری لویه‌جرگه را نهایی کرده و برای تصویب ملا هبت‌الله به قندهار فرستاده است.

پیک‌آفتاب: در گزارشی که باختر روز گذشته 14 جوزا، منتشر کرده، آمده است که کمیسیون سیاسی طالبان طرح برگزاری لویه‌جرگه را نهایی کرده و با تایید ملا هبت‌الله آخندزاده، این جرگه با حضور سیاست‌مداران در کابل برگزار خواهد شد.

در همین حال؛ انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در این زمینه می‌گوید که کار برای نهایی شدن این طرح جریان دارد و زمانی‌که ملا هبت‌الله آخندزاده آن‌را تصویب کند، زمان برگزاری و مکان آن نیز مشخص خواهد شد.

در تاریخ افغانستان، مسئولان حکومت‌ها همواره برای اخذ مشروعیت لویه‌جرگه برگزار نموده و از این طریق برای خود مشروعیت کسب کرده‌اند.

باختر هدف از برگزاری این لویه‌جرگه را رسیدن به صلح و ثبات، تفاهم و هم‌پذیری متقابل اعلام کرده است.

این در حالی است که فعالان حقوق‌ زن و حقوق‌دانان، برگزاری جرگه‌ها را یک راه‌کار بدوی و تاریخ گذشته می‌دانند که در آن معیارهای حقوق‌بشری همواره نادیده گرفته می‌شوند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، برای اولین‌بار حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در مصاحبه با صدای امریکا خواستار برگزاری لویه‌جرگه به هدف تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت نظام سیاسی افغانستان گردیده بود.

کرزی: طالبان بدون مشروعیت ملی؛ به رسمیت بین‌المللی نخواهند رسید

سپس گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی با انتقاد از پیشنهاد کرزی برای برگزاری لویه‌جرگه گفت که لویه‌جرگه قدیمی شده و کارآمدی ندارد. وی تصریح کرده بود که لویه‌جرگه متعلق به قرن نوزدهم است و فعلاً تاریخ آن گذشته است.

حکمتیار: لویه‌جرگه قدیمی شده، کارآمدی ندارد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز به تاریخ 10 ثور در مصاحبه با یکی از رسانه‌های افغانستان از برگزاری یک نشست بزرگ مردم افغانستان در آینده نزدیک خبر داده بود، اما وی گفته بود که تاکنون بالای این مجمع بزرگ مردم افغانستان، نامی گذاشته نشده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x