صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان در جمع‌آوری مالیات خوب عمل کرده‌اند

نشریه اکانومیست لندن می‌گوید که طالبان در جمع‌آوری پول خوب عمل کرده و مالیات و تعرفه‌ها را بیش‌تر از حد انتظار جمع نموده و این نشان می‌دهد که مدیریت مالی طالبان خوب است.

نشریه اکانومیست لندن می‌گوید که طالبان در جمع‌آوری پول خوب عمل کرده و مالیات و تعرفه‌ها را بیش‌تر از حد انتظار جمع نموده و این نشان می‌دهد که مدیریت مالی طالبان خوب است.

پیک‌آفتاب: این نشریه با نشر گزارشی گفته که طالبان به طرز شگفت‌انگیزی در جمع‌آوری پول موفق بوده و بنا به تخمین بانک جهانی، طالبان در سال جاری حدود 1.7 میلیارد دالر درآمد داخلی داشته‌اند.

گزارش تحلیل می‌کند که درآمد طالبان از طریق جمع‌آوری مالیات، گمرک و تعرفه‌ها حدود 75 درصد 2.3 میلیارد دالری است که دولت قبلی در سال 2020 از منابع داخلی جمع‌آوری کرده بودند.

اکانومیست می‌گوید یکی از دلایل موفقیت طالبان این است که آن‌ها تجربه زیادی در جمع‌آوری مالیات دارند. آن‌ها طی دو دهه به عنوان یک نیروی شورشی، بخشی از محصولات کشاورزان را به عنوان عشر و زکات و دیگر صدقات مذهبی در مناطق تحت کنترل خود جمع‌آوری می‌کردند. اکنون بسیاری از شهروندان افغانستان می‌گویند که توان پرداخت مالیات‌های وضع شده توسط طالبان را ندارند، زیرا کار نیست، درآمد وجود ندارد و مشکلات اقتصادی از تصور بالاست.

اکانومیست در بخش دیگری می‌گوید که طالبان درآمدهای رسمی را با استفاده از نرم‌افزارهای پیچیده مدیریت مالی دولت پیشین جمع‌آوری می‌کنند. این نشریه ادعا می‌کند که طالبان اختلاس را که یک مشکل جدی در دولت قبلی بود، از بین برده است.

این در حالی است که براساس گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، اقتصاد افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، رکود بی‌پیشینه داشته و طبق برآوردهای کارشناسان، اقتصاد این کشور حدود 40 درصد کاهش داشته و دامنه فقر تا 90 درصد جمعیت کشور را در بر گرفته است. پیش‌تر جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای افغانستان گفته بود که تداوم تعلیق دارایی‌های نقدی افغانستان، اثر ویران‌گر بر زندگی شهرواندان این کشور خواهد گذاشت.

سیگار: تعلیق دارایی‌های افغانستان میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی شدید گرفتار می‌کند

این در حالی مطرح می‌شود که فقر و بیچارگی بخش لاینفک از زندگی افغانستانی‌ها از مدت‌های دور بدین‌سو است. وقتی نام از فقر برده می‌شود، دنیایی از تنگ‌دستی، بیچارگی، مشکلات، پریشانی و نابه‌سامانی‌های اقتصادی در افغانستان در کنار آن، ناخودآگاه تداعی می‌یابد.

افغانستان؛ وادی همیشگی فقر

افغانستان با طالبان، درگیر فقر

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x