صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

طالبان افغانستانی میانجی طالبان پاکستانی و دولت پاکستان

منابع دولتی پاکستان از دور اول مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی خبرداده و گفته‌اند که هیأتی برای گفتگو با رهبران طالبان پاکستانی به افغانستان رفته است.

گزارش‌ها می‌رساند که مذاکرات میان دولت پاکستان و تحریک طالبان آن کشور با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، از دو هفته به این سو جریان دارد.

پیک‌آفتاب: منابع دولتی پاکستان از دور اول مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی خبرداده و گفته‌اند که هیأتی برای گفتگو با رهبران طالبان پاکستانی به افغانستان رفته است.

سرنوشت تحریک طالبان پاکستان (TTP)، پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، تبدیل به موضوع اساسی اسلام‌آباد شده و سرخط خبرها در این کشور است.

دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی هنوز به طور رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند. اما برخی منابع آگاه گفته‌اند که در دوهفته گذشته مقدمات تماس‌ها میان دوطرف فراهم شده است.

روزنامه داون (Dawn) پاکستان نیز گزارش داده است که مقامات پاکستانی طی دوهفته گذشته با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، مذاکرات رودررو با تحریک طالبان پاکستانی داشته است.

این گزارش‌ها درحالی‌مطرح می‌شود که طالبان پاکستانی خواستار آزادی اسیران خود شده اند. هرچند، تعداد آنها زیاد نیست، اما این روزنامه گفته است که این می‌تواند گامی در جهت اعتماد‌سازی و برقراری آتش‌بس میان دو طرف باشد.

تحریک طالبان پاکستان هنوز به طور رسمی در این مورد چیزی نگفته است. اما یکی از فرماندهان طالبان پاکستانی مشروط به افشا نشدن نامش گفته است که تماسی بین دولت پاکستان و گروه آنها در ماه مارچ وجود داشته است و وعده داده شده است که گفتگوهایی میان دو طرف با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی ادامه یابد.

این در حالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز 10 میزان گفته بود که اسلام‌آباد در حال مذاکره با تحریک طالبان پاکستانی برای پایان دادن به خشونت‌ها در شمال غرب این کشور است. آقای خان در مصاحبه با تی‌آرتی ترکیه گفته بود که مذاکرات در کشور همسایه افغانستان صورت می‌گیرد، جایی‌که رژیم طالبان حاکم است و زمینه این گفتگوها را فراهم کرده است. او گفت که به راه حل نظامی اعتقادی ندارد.

اعضای تحریک طالبان پاکستانی در مناطق هم مرز با افغانستان به نیروهای امنیتی پاکستان حمله می‌کنند. اسلام آباد اعلام کرده است حاضر است در صورتی که شورشیان سلاح را به زمین بگذارند، عفو شوند. اما پیشتر اعضای تحریک طالبان پاکستانی، حکم عفو دولت پاکستان را نپذیرفته بود و اعلام کرد بود که با ۶۰ هزار نیروی آموزش دیده ارتش پاکستان را هدف قرار خواهد داد.

طالبان افغانستان، میزبان مذاکرات صلح پاکستان

تحریک طالبان پاکستانی عمدتاً در مناطق قبایلی پاکستان و درنزدیکی‌های مرکز افغانستان فعال‌اند. گفته می‌شود که تحریک طالبان پاکستان “دوقلوی ایدیولوژیک” طالبان افغانستان‌اند که اغلب مسئول اصلی خشونت‌ها در پاکستان به حساب می‌آیند و می‌خواهند پا جای پای همتایان افغانی خود بگذارند؛ طوریکه مأموریت اصلی این گروه، خلق تفسیر سخت‌گیرانه و اجرای آن در پاکستان است.

همچنان انستیتیوت مطالعات صلح پاکستان گفته بود که سال گذشته تحریک طالبان پاکستانی 95 حمله در این کشور انجام داده که در نتیجه 140 نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند؛ طوریکه این گروه 44 حمله دیگر را در اوایل سال جاری نیز در پاکستان انجام داده و عامل بخش بزرگی از خشونت‌ها در آن کشور به حساب می‌آیند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x