صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

صالح: طالبان با حُقه‌بازی، دنبال درآمد و رسمیت هستند

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان، طالبان را به فریب‌کاری متهم کرده و گفته که آن‌ها می‌خواهند با ممنوعیت دروغین کشت کوکنار، هم قیمت تریاک‌های ذخیره شده خود را بالا ببرند و هم جهان را وادار سازند تا طالبان را به رسمیت بشناسد.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری افغانستان، طالبان را به فریب‌کاری متهم کرده و گفته که آن‌ها می‌خواهند با ممنوعیت دروغین کشت کوکنار، هم قیمت تریاک‌های ذخیره شده خود را بالا ببرند و هم جهان را وادار سازند تا طالبان را به رسمیت بشناسد.

پیک‌آفتاب: صالح با نشر پیام یکی از مخاطبین‌اش در رخ‌نامه فیسبوک خود، به زبان پشتو به فرمان تازه ملا هبت‌الله، رهبر مذهبی طالبان واکنش نشان داده است. در این پیام گفته شده که این فرمان زمانی صادر شده که فصل کشت کوکنار به پایان رسیده و دهاقین در حال جمع‌آوری محصولات‌شان هستند. به اساس این پیام، تا فصل بعدی زمان کشت کوکنار، 6 ماه دیگر باقی است و طالبان تا آن زمان ممکن است اصلاً در قدرت نباشند و یا آن‌که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده باشند.

در ادامه آمده است، رسانه‌ای نمودن این فرمان حُقه‌بازی طالبان است و آنان از صدور فرمان جدید از آدرس رهبر غایب‌شان، سه هدف اساسی دیگر را دنبال می‌کنند. هدف اولی طالبان این است که ممکن است تا شش ماه دیگر که فصل کشت کوکنار آغاز می‌شود، بتوانند با پیش‌کش این فرمان دروغین، از جهان مشروعیت سیاسی به دست آورند و در آن زمان راه دیگری برای کشت مجدد پیدا کنند. هدف دوم طالبان از صدور این فرمان، افزایش قیمت مواد مخدر است که می‌تواند تریاک‌های ذخیره شده طالبان را با قیمت چندین برابر در بازار به فروش برساند و از این بابت، به درآمد بیش‌تری دست خواهند یافت و در نهایت این که با صدور این فرمان، در صدد فریب افکار عمومی داخلی و جهانی برای کسب مشروعیت برای رژیم غیر طبیعی خود هستند.

طالبان، صبح روز یک‌شنبه 14 حمل، فرمانی را به نقل از ملا هبت‌الله آخندزاده، رسانه‌ای کردند. مطابق این فرمان، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر به صورت کامل ممنوع شده است. رهبر طالبان در این فرمان گفته است که با افراد متخلف مطابق شرع برخورد خواهد شد و کشت‌های کوکنار از بین برده می‌شود.

این فرمان واکنش‌های تندی را برانگیخته است. از جمله رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی گفته بود که رهبران طالبان عاملان اصلی کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستند. او تاکید کرده بود، طالبان اگر راست می‌گویند، «بهرامچه» را در هلمند ببندند.

نبیل: طالبان اگر راست می‌گویند، «بهرامچه» را بسته کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x