صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

شاخص‌های جهانی تروریزم: افغانستان در صدر کشورهای آسیب‌پذیر

بر اساس شاخص جهانی تروریزم در سال 2022، افغانستان برای سومین سال پیاپی جایگاه خود را به عنوان کشور متاثر از تروریزم حفظ کرد.

بر اساس شاخص جهانی تروریزم در سال 2022، افغانستان برای سومین سال پیاپی جایگاه خود را به عنوان کشور متاثر از تروریزم حفظ کرد.

پیک‌آفتاب: افغانستان، 1426 مورد مرگ را در سال 2021 ثبت کرده که بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از تروریزم در جهان به حساب می‌آید.

از جانب دیگر، خبرها می‌رساند که در سال 2021، حوادث تروریستی، 33 درصد و مرگ‌ومیرها 14 درصد افزایش داشته است.

به طور کلی، افغانستان عامل 20 درصد مرگ‌ومیر ناشی از تروریزم در سطح جهان در سال 2021 بوده، طوری‌که غیرنظامیان نیم بیش از این تلفات را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این شاخص، چهار گروه تروریستی داعش، الشباب، طالبان و جماعت نصرت‌الاسلام والمسلمین، مسئول بیش‎ترین کشته‌ها در جهان در سال 2021 بوده‌اند.

این چهار گروه مسئول 3364 مرگ تروریستی بوده که 47 درصد از کل مرگ‌ومیرها را در سال 2021 نشان می‌دهد.

تروریزم در افغانستان در سال 2021 گسترده بود و حوادث تروریستی در 32 ولایت از 34 ولایت افغانستان رخ داده است. در سال 2021، طالبان فعال‌ترین گروه تروریستی در افغانستان بود و مرگ منتسب به این گروه در سال 2021 پس از سقوط کابل در 15 اگست، 32 درصد کاهش یافت.

بنا به گزارش شاخص جهانی تروریزم، در حالی‌که وضعیت امنیتی در افغانستان نامشخص است، تشدید درگیری بین شاخه خراسان داعش و طالبان به شدت به حال خود باقی مانده است.

از سوی دیگر، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و رهبر شبکه حقانی، دو هفته پیش اعلام نمود که تنها شاخه او 1500 حمله انتحاری را در افغانستان انجام داده است. او در بالاترین سطح تحت تعقیب پولیس فدرال امریکا قرار دارد و روز گذشته عملاً چهره خود را از طریق رسانه‌ها همگانی نمود.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، سراج‌الدین حقانی در دو دهه گذشته پیچیده‌ترین عملیات‌های خونین را علیه نیروهای امریکایی، سفارت خانه‌های مقیم کابل و نیروهای اردوی پیشین افغانستان انجام داده که در آن‌ها شمار زیادی از غیرنظامیان نیز کشته شدند.

اداره فدرال امریکا تاهنوز ده میلیون دالر جایزه برای بازداشت سراج‌الدین حقانی را لغو نکرده است. امریکا، شبکه حقانی را در سال 2012 شامل گروه‌های تروریستی قرار داد، در حالی‌که نام گروه طالبان در این فهرست وارد نشده است.

اف‌بی‌آی برای خلیل‌‌الرحمن حقانی، کاکای سراج‌الدین حقانی که وزیر امور مهاجرین تعیین شده، نیز 5 میلیون دالر تعیین کرده است.

پیش‌تر عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم در گفتگو با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان گفته بود که سه گروه تروریستی از افغانستان در داخل پاکستان عملیات راه‌اندازی می‌کنند. او از جمله اعضای گروه طالبان پاکستانی، شورشیان بلوچ و داعش شاخه خراسان یادآوری کرده بود.

این در حالی است که پیش‌تر کن مک کالوم، رئیس سازمان استخبارات داخلی بریتانیا هشدار داده بود که ممکن است افغانستان بار دیگر به پناهگاه‌ تروریستان تبدیل شود.

بریتانیا درباره تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه تروریزم هشدار داد

والتز: کمک به افغانستان تحت حاکمیت طالبان، کمک به تروریزم است

روسیه درباره افزایش تروریزم و مواد مخدر در افغانستان هشدار داد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x