صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

سازمان ملل: افغانستان بدترین بحران انسانی را تجربه می‌کند

سازمان ملل می‌گوید که مردم افغانستان در حال حاضر با یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان روبه‌رو هستند. این نهاد گفته است که شهروندان افغانستان، وحشت‌ناک‌ترین وضعیت اقتصادی را تجربه می‌کنند که پی‌آمد آن برای همه فاجعه‌بار خواهد بود.

سازمان ملل می‌گوید که مردم افغانستان در حال حاضر با یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان روبه‌رو هستند. این نهاد گفته است که شهروندان افغانستان، وحشت‌ناک‌ترین وضعیت اقتصادی را تجربه می‌کنند که پی‌آمد آن برای همه فاجعه‌بار خواهد بود.

پیک‌آفتاب: با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، مردم کشور از افزایش بی‌کاری، فقر، گرسنگی و مشکلات اقتصادی شکایت دارند و نظام طالبان را بد یُمن‌ترین نظام قلم‌داد می‌کنند که میلیون‌ها شهروند از فقر وحشت‌ناک و بی‌کاری شدید رنج می‌برند.

در همین حال، سازمان ملل گفته که به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد. این نهاد در توییتی نگاشته است: “مردم افغانستان با یکی از حادترین بحران‌های بشردوستانه در جهان روبه‌رو هستند. ما متعهد به ادامه حمایت از آن‌ها هستیم.”

از سوی دیگر، باشندگان کشور نسبت به وضعیت موجود، شدیداً نگران‌اند. “ماریا” یکی از باشندگان شهر کابل به پیک‌آفتاب می‌گوید که مشکلات اقتصادی باعث گرسنگی شده و از این مسئله، کودکان بیش‌تر رنج می‌برند. او تصریح کرد که فقر، کودکان را به سوءتغذیه مواجه کرده و شماری زیادی از کودکان برای پیدا کردن یک قرص نان خشک به کارهای شاقه تن داده‌اند.

در همین حال، “نصرت” باشنده دیگر کابل به پیک‌آفتاب می‌گوید که پس از حاکمیت طالبان در 15 اگست، بی‌کار است و برای یافتن شغل هر دری را کوبیده، ولی جواب مثبت دریافت نکرده است. او می‌گوید که همراه با خانواده، روزها و شب‌ها را با نان خشک سپری می‌کنند.

از سوی دیگر، “شبنم” یکی دیگر از باشندگان شهر کابل به پیک‌آفتاب می‌گوید که پس از 15 اگست، مشکلات اقتصادی زیاد شده و خانواده‌ها نمی‌توانند مایحتاج اولیه زندگی‌شان را فراهم کنند و روزبه‌روز فقر فراگیرتر می‌شود. او از نهادهای کمک‌رسان می‌خواهد که در توزیع بسته‌های کمکی، همه و به ویژه قشر آسیب‌پذیر را در اولویت قرار دهند.

از جانب دیگر، سازمان بین‌المللی مهاجرت در توییتی گفته است که جامعه جهانی نمی‌تواند از افغانستان غافل شود. کمک کنندگان باید برای ارتقای حمایت حقوق بشر و پاسخگویی به نیازهای فوری بشردوستانه میلیون‌ها تن، متعهد باقی بمانند.

این در حالی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در 15 اگست سال گذشته، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان ملل، بارها در مورد بحران اقتصادی فراگیر در افغانستان هشدار داده‌اند.

در همین حال، شهروندان کشور می‌گویند که قیمت مواد غذایی و اولیه از جمله آرد، روغن و گندم به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته و آن‌ها توانایی خرید این مواد را ندارند و در همین راستا کمیته جهانی صلیب سرخ از افزایش بهای آرد و گندم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که افزایش قیمت‌ها باعث مهاجرت و جابه‌جایی بیش‌تر مردم می‌گردد و بی‌ثباتی را بیش‌تر می‌سازد.

صلیب سرخ: افزایش بهای آرد و گندم در افغانستان نگران کننده است

افزون بر موارد بالا، قطع کمک‌های بین‌المللی، کاهش تجارت، عدم توزیع عادلانه کمک‌ها و روابط اقتصادی افغانستان با سایر کشورها به دلیل وضعیت مبهم فعلی و افزایش قیمت مواد غذایی و سایر محصولات در بازارهای جهانی پس از آغاز جنگ در اوکراین، مردم افغانستان را به شدت متاثر ساخته است و شماری از شهروندان شکایت دارند که در برخی موارد، این کمک‌ها به نیازمندان نمی‌رسد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر سازمان ملل، بزرگ‌ترین درخواست کمک برای افغانستان را در آغاز سال 2022 مطرح کرد و گفت که در مجموع برای رسیدگی به نیازمندان افغانستان، به 5 میلیارد دالر نیاز دارد.

سازمان ملل: خلای کمک نقدی به افغانستان باید تا زمستان تکمیل شود

رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل: ما در اقتصاد افغانستان مداخله می‌کنیم تا مردم را زنده نگه‌داریم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x