صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ریچارد بنت: سرکوب تظاهرات زنان، نگران کننده است

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان از عمل‌کرد خشن روز گذشته طالبان برای سرکوب تظاهرات زنان در کابل، ابراز نگرانی کرده است.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان از عمل‌کرد خشن روز گذشته طالبان برای سرکوب تظاهرات زنان در کابل، ابراز نگرانی کرده است.

پیکآفتاب: ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، از برخورد طالبان در جریان تظاهرات زنان افغانستان که با شعار “نان، کار، آزادی” برگزار شده بود، انتقاد نموده است.

ریچارد بنت در صحفه توییتر خود نوشته است: “گزارش‌های آزاردهنده می‌رساند که طالبان برای سرکوب زنان دلیر افغانستان در کابل، از خشونت شدید استفاده می‏کنند. بدرفتاری، ارعاب و تیراندازی، تخطی از حقوق زنان، آزادی بیان و تظاهرات صلح‌آمیز می‌باشد.”

با وجود این‌که طالبان طی یک سال سرپرستی حکومت افغانستان، همواره کوشیده‌اند تا زنان را از حضور در ادارات دولتی و سایر نهادها باز دارند، اما زنان در افغانستان همواره تظاهراتی علیه این اعمال طالبان در کابل و سایر ولایت‌ها جهت تاکید به حضورشان در وظایف‌شان تحت شعار “نان، کار، آزادی”، راه‌اندازی نموده‌اند.

گروهی از زنان بار دیگر روز گذشته 22 اسد، در جاده‌های کابل حضور یافتند و با تاکید بر شعار قبلی “نان، کار، آزادی” خود، می‌گویند که در یک سال گذشته، تمام حقوق زنان و دختران در افغانستان از سوی طالبان سلب شده است.

طالبان این تظاهرات را با شلیک‌های هوایی و زدن شلاق، متفرق کردند. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز نیروهای طالب را در حال ضرب‌وشتم زنان با شلاق و شلیک‌های هوایی نشان می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان تظاهرات روز گذشته، شماری از خبرنگاران نیز از سوی طالبان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند. این در حالیست که سه خبرنگار خارجی با یک هم‌کار افغانستانی‌شان، برای مدت کوتاهی بازداشت و بعداً آزاد شدند.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان هم‌چنین در توییت خود بر مصئون بودن خبرنگاران مطابق به قوانین بین‌المللی نیز اشاره نموده است.

این در حالی است که گروهی از کارشناسان سازمان ملل روز 12 اگست، در گزارشی به مناسبت یک سالگی بازگشت طالبان به قدرت، گفته است که جامعه جهانی باید اقدام‌های جدی را به اجرا بگذارد تا طالبان به احترام اصول اساسی حقوق بشر مجبور شوند.

کارشناسان سازمان ملل: جامعه جهانی باید طالبان را به رعایت حقوق بشر ملزم سازد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x