صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رویترز: امریکا و طالبان گفتگوها درباره دارایی‌های منجمد شده افغانستان را ادامه می‌دهند

رویترز به نقل از سه منبع گزارش داده که دولت امریکا گفتگو در مورد آزادسازی میلیاردها دالر از ذخایر ارزی افغانستان را با طالبان ادامه می‌دهد. پس از تایید خبر کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل توسط امریکا، گزارش‌هایی از توقف مذاکرات درباره آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان منتشر شده بود.

رویترز به نقل از سه منبع گزارش داده که دولت امریکا گفتگو در مورد آزادسازی میلیاردها دالر از ذخایر ارزی افغانستان را با طالبان ادامه می‌دهد. پس از تایید خبر کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل توسط امریکا، گزارش‌هایی از توقف مذاکرات درباره آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان منتشر شده بود.

پیک‌آفتاب: رویترز با نشر گزارشی گفته‌ است به رغم کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل، امریکا و طالبان گفتگوها در مورد دارایی‌های منجمد شده افغانستان را ادامه می‌دهند.

رویترز این تصمیم را با نگرانی واشنگتن از وقوع یک بحران انسانی در افغانستان مرتبط می‌داند، زیرا سازمان ملل هشدار داده که با نزدیک شدن زمستان، تقریباً نیمی از 40 میلیون نفوس این کشور با «گرسنگی حاد» روبه‌رو اند.

در گزارش رویترز آمده است که طرح اصلی امریکا این است که میلیاردها دالر از دارایی بانک مرکزی افغانستان را به یک «صندوق امانت» مستقر در سوئیس انتقال دهد.

براساس طرح امریکا، پرداخت پول از این صندق به کمک یک هیئت بین‌المللی و با دور زدن طالبان انجام خواهد شد.

طالبان در مذاکرات ماه جون در دوحه، طرح متفاوتی را ارائه کرده‌اند. جزئیات طرح طالبان در گزارش رویترز نیامده است.

دو منبع به شرط افشا نشدن نام‌شان به رویترز گفتند که مقامات وزارت خارجه و وزارت مالیه امریکا در یک نشست توجیهی در 11 اگست، بعد از حمله هواپیمای بدون سرنشین CIA در کابل که ایمن‌الظواهری را هدف قرار داد، به تحلیل‌گران گفتند که آن‌ها با وجود ناامیدی از کُندی حرکت طالبان، مذاکرات را با آن‌ها دنبال خواهند کرد.

به گفته یک منبع، یک مقام امریکایی گفت که بانک مرکزی افغانستان تحت مدیریت طالبان به کُندی عمل می‌کند. طالبان دست روی دست گذاشته‌اند و این خشم مذاکره‌کنندگان امریکا را بر می‌انگیزد.

از سوی دیگر، رویترز می‌نگارد که وزارت خارجه امریکا به درخواست این خبرگزاری در مورد این نشست پاسخ نداده است.

رویترز می‌گوید: “مقامات امریکا هم‌چنین در مورد طرح ایجاد «صندوق اعتماد» در سوئیس، با سایر احزاب گفتگو کرده است.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر سازمان ملل و چین خواهان آزادسازی دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان شد و گفته‌ بودند که این مسئله کاهش فقر را در پی دارد.

سازمان ملل و چین: آزادسازی دارایی‌های منجمد شده افغانستان، در کاهش فقر موثر است

بحران بشری در افغانستان بعد از سقوط دولت پیشین و قطع کمک‌های بین‌المللی به این کشور عمیق‌تر شد. واشنگتن در آن زمان ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. این اقدامات، سیستم بانکی افغانستان را عملاً فلج کرد و نظام اقتصادی افغانستان را در آستانه فروپاشی قرار داد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وال‌استریت ژورنال با نشر گزارشی به روز 15 اگست، گفته بود که دولت جو بایدن پس از کشته شدن ایمن الظواری، رهبر شبکه القاعده، توسط هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در کابل، گفتگو با طالبان در مورد آزادی این دارایی را به حالت تعلیق آورده است.

وال‌استریت ژورنال: امریکا دارایی‌های منجمد شده افغانستان را آزاد نمی‌کند

آزادسازی 500 میلیون دالر دارایی‌های منجمد شده افغانستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x