صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

روسیه انتقال گاز به لتونی را قطع کرد

در ادامه دعوای گازی روسیه و اروپا که با تهاجم روسیه به اوکراین آغاز شد، مسکو از امروز شنبه 30 جولای، انتقال گاز به لتونی را متوقف نمود.

در ادامه دعوای گازی روسیه و اروپا که با تهاجم روسیه به اوکراین آغاز شد، مسکو از امروز شنبه 30 جولای، انتقال گاز به لتونی را متوقف نمود.

پیک‌آفتاب: گازپروم، شرکت دولتی انرژی روسیه امروز شنبه 30 جولای، در کانال تلگرامی خود خبر داد که به دلیل «نقض شرایط خرید گاز از سوی لتونی»، عرضه گاز به این کشور را قطع می‌کند.

لتونی تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده، اما شرکت انرژی این کشور، «لاتویاس گاز» روز گذشته 29 جولای، اصرار کرده بود که گاز وارداتی از روسیه را کماکان به ارز یورو خواهد خرید.

روسیه خواسته که کشورهای «غیردوست» بهای گاز این کشور را به روبل بپردازند، پیش از این پولند، بلغارستان، فنلند، هالند و دنمارک را که اصرار بر پرداخت پول به یورو داشتند، از گاز خود محروم کرده است.

شرکت گازپروم از روز 27 جولای، انتقال گاز به اروپا را نیز از طریق خط لوله نورد استریم 1 به میزان 20 درصد، که معادل 33 میلیون مترمکعب در روز بود، کاهش داد.

روسیه این امر را ناشی از اختلالات در کار موتورهای یکی از دو توربین آخر خط لوله اعلام کرده بود.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه با نشر گزارشی به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره نگاشت که ظرفیت پمپاژ محدود شده، زیرا روند نگه‌داری از تجهیزات فنی، در نتیجه تحریم‌های برقرار شده از سوی اروپا، بسیار دشوار است.

پسکوف، گازپروم را یک «ضامن قابل اعتماد در انجام تعهدات» نامید، اما گفت اگر تجهیزات ضروری به دلیل تحریم‌های اروپا وارد نشود، نمی‌توان پمپاژ گاز در حد تعهد شده را تضمین کرد.

اتحادیه اروپا هفته گذشته با تصویب طرحی برای کاهش 15 درصدی مصرف گاز در سراسر اتحادیه اروپا، نسبت به آن‌ چه «اخاذی» روسیه نامید، هشدار داد.

از سوی دیگر، نخستین محموله غلات اوکراین در نتیجه توافق هفته گذشته میان این کشور و روسیه برای انتقال غلات راکد مانده از بنادر دریای سیاه، روز گذشته 29 جولای، بارگیری شد.

از سوی دیگر؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که شخصاً به محل رفته بود، تاکید کرد که صادرات غلات در پی توافق استانبول، از روزهای آتی عملاً آغاز خواهد شد.

با این حال، شرکت اعتباری جهانی «اس‌اند‌پی گلوبل ریتینگ» امروز 30 جولای، به دلیل برنامه منتشر شده با هدف تعویق در بازپرداخت بدهی‌های بلندمدت خارجی اوکراین، اقدام به کاهش سه درجه‌ای در اعتبار این کشور کرد.

در همین حال، شماری از دولت‌های غربی هفته گذشته درخواست کی‌ف را برای تعویق پرداخت سود بدهی‌ها برای دو سال پذیرفته و کشورهای طلب‌کار دیگر را نیز تشویق کرده بودند که با نرمش در قبال بدهی‌های اوکراین برخورد کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x