صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

رقابت همسایه‌های افغانستان؛ متقی در پاکستان و نشست امنیتی در دهلی

درحالی که سرپرست وزارت خارجه طالبان امروز به پاکستان رفت، هند میزبان نشست امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان بود. نشستی که پاکستان آن را تحریم کرد و چین نیز از آن انصراف داد.

درحالی که سرپرست وزارت خارجه طالبان امروز به پاکستان رفت، هند میزبان نشست امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان بود. نشستی که پاکستان آن را تحریم کرد و چین نیز از آن انصراف داد.

پیک‌آفتاب: نشست امنیتی منطقه‌ای در دهلی امروز با حضور مشاوران امنیت ملی هفت کشور همسایه افغانستان برگزار گردید و شرکت کنندگان در این نشست، بر تلاش‌ها  برای رویکرد مشترک در مبارزه با تروریسم در افغانستان تأکید کردند. کشورهای شرکت کننده در این نشست، با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان، خواهان تمرکز بیشتر کشورهای منطقه‌ بر مبارزه با تروریسم و چالش‌های امنیتی شدند.

رسانه‌های هندی گزارش کرده‌اند که در نشست امروز، آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند گفته است، تحولات اخیر در افغانستان پیامدهای مهمی نه تنها برای مردم این کشور بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه نیز دارد. دووال افزوده است: “زمان آن فرا رسیده تا رای‌زنی‌های نزدیک، همکاری و هم‌آهنگی بیشتر در مورد وضعیت افغانستان داشته باشیم.”

در نشست دهلی نماینده‌ای از افغانستان دعوت نشده و چین و پاکستان نیز از شرکت در آن انصراف داده‌اند. اما مشاور امنیت ملی هند گفته که برگزاری این نشست با اشتراک مشاوران امنیت ملی هفت کشور از جمله روسیه و ایران به  مردم افغانستان و افزایش امنیت جمعی کمک می‌کند.

این نشست یک روز پیش از نشست دیگری در مورد افغانستان برگزار می‌شود؛ نشست ترویکای توسعه یافته که با مشارکت روسیه، امریکا و چین می‌تواند جبهه‌ی دیگری از صف‌بندی‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان را نشان دهد.

برخلاف نشست هند، در نشست ترویکا، افغانستان دعوت شده و امروز امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در راس یک هیئت بلندپایه به این کشور رفته است.

با این همه، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان امروز در یک نشست خبری در کابل، از برگزاری نشست هند استقبال کرده و گفته که امیدوار است این نشست به بهبود وضعیت در افغانستان کمک کند. آقای مجاهد همچنین از شرکت کنندگان این نشست خواست که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x