صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دیدبان حقوق بشر: طالبان رسانه‌ها را شدیداً محدود کرده‌اند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته که مقامات طالبان در افغانستان محدودیت‌های گسترده‌ای را برای رسانه‌ها و آزادی بیان وضع کرده‌اند که در حال حاضر انتقاد و مخالفت را خفه کرده است. پیک‌آفتاب: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، هفته گذشته با شماری از خبرنگاران افغانستان در کابل دیدار کرده و مقرارت جدید مربوط به رسانه‌ها […]

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته که مقامات طالبان در افغانستان محدودیت‌های گسترده‌ای را برای رسانه‌ها و آزادی بیان وضع کرده‌اند که در حال حاضر انتقاد و مخالفت را خفه کرده است.

پیک‌آفتاب: مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، هفته گذشته با شماری از خبرنگاران افغانستان در کابل دیدار کرده و مقرارت جدید مربوط به رسانه‌ها را به آنها اطلاع دادند. نظر به گزارش دیدبان حقوق بشر، این مقررات آن چنان گسترده و مبهم است که عملاً هرگونه گزارش انتقادی درباره طالبان را ممنوع می‌کند.

پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت: “قوانین جدید آزادی رسانه‌ها را در این کشور خفه می‌کند. مقررات طالبان آنقدر گسترده است که روزنامه نگاران خودسانسور می‌کنند و می‌ترسند به زندان بیفتند. ”

ذبیج‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان، در نخستین نشست مطبوعاتی بعد از به قدرت رسیدن این گروه گفت که طالبان با آزادی رسانه‌ها مشکلی ندارد و از سه خط سرخ برای رسانه‌ها یاد کرد؛ احترام به دین، رعایت اصولا اسلامی و تحریک حساسیت‌های قومی.

حالا سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که دستو‌ر‌العمل جدید گروه طالبان به رسانه‌ها، مواردی مانند ” توهین به شخصیت‌های ملی” “موضوعاتی که می‌تواند بر نگرش مردم تاثیر منفی بگذارد” و”موضوعاتی که توسط مقامات تایید نشده باشد” را هم شامل می‌شود. البته افزوده شده است که رسانه‌ها ملزم به تهیه گزارشات دقیق با نهاد نظارتی دولتی، قبل از انتشار هستند.

در تازه‌ترین رویداد، روز گذشته گروه طالبان اعلام کردند که مرتضی صمدی، عکاس که حدود سه هفته پیش در جریان اعتراض‌های هرات بازداشت شده بود، آزاد شده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x