صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

دونالد ترامپ؛ مرد خبر ساز، بار دیگر تیتر رسانه‌ها شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در سیاست این کشور بار دیگر پس از ختم دوره ریاست جمهوری‌اش سرخط خبرها شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا در سیاست این کشور بار دیگر پس از ختم دوره ریاست جمهوری‌اش سرخط خبرها شد.

پیک‌آفتاب: دونالد ترامپ که پرونده‌های متعددی در دادگاه عالی امریکا دارد، بعد از بازرسی ویلای مار-آ-لاگو وی و کشف اسناد فوق محرم از این ویلا، بار دیگر تیتر یک خبرهای جهان شد.

در همین حال، یورونیوز با نشر گزارشی می‌گوید که براساس اوراق ارایه شده از سوی دادگاه، FBI اسنادی را از ویلای مار-آ-لاگو شهر فلوریدا که مربوط به خانواده دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا می‏شود را به دست آورده؛ اسنادی که قبلاً توسط آرشیف ملی به شکل محرم و «فوق محرم» طبقه‌بندی شده بود.

اداره دادگستری امریکا روز جمعه، به دست آوردن اسناد را تائید نموده و اضافه می‌کند که باز نمودن قفل و برداشتن مهر اسناد، نقض قانون جاسوسی و قانون فدرال از سوی ترامپ می‏باشد. این در حالی است، قانون فدرال داشتن و انتقال اطلاعات دفاع ملی را منع می‏کند.

این آشکارسازی جدید، زمانی تعجب برانگیز بود که قاضی دادگاه حکم مهر و قفل بازرسی این هفته را  شکست. مطابق لیستی که از سوی مامورین FBI آماده شده بود تا موادی که در جریان بازرسی به دست می‌آیند را مشخص سازند.

پس از برداشته شدن مهر و قفل توسط دادگاه، اطلاعات نشان می‌دهد که ماموران FBI روز دوشنبه، 11 مورد اسناد محرمانه را از ویلای مار-آ-لاگو به دست آورده‌اند.

مواد ضبط شده شامل بعضی اسناد محرمانه و «فوق محرمانه» که بالاترین حد طبقه‌بندی شده اسناد می‌باشد و طبق این درجه‌بندی کشورها، اطلاعات امنیتی ملی خود را ذخیره می‏نمایند.

در همین حال، ماموران FBI بیش از 30 قلم جنس که شامل 20 صندوق، تعدادی عکس خورد شده، نوت‌های دست‏نویس و دادن مقداری بخشش از سوی ترامپ به متحدان و مشاور درازمدت وی از جمله راجر استون، طوری‌که این لیست اجناس خارج شده از ملکیت را نیز نشان می‌دهد. هم‌چنان اطلاعاتی درباره “رئیس جمهور فرانسه” شامل این لیست می‏شود.

ترامپ در بیانیه روز جمعه خود مدعی شد که اسنادهای ضبط شده توسط ماموران از ویلای‌اش در فلوریدا، «همه غیرمحرمانه» بوده. وی ادعا نمود اگر اداره دادگستری می‌خواست، می‌توانست اسنادها را خود وی تحویل دهد.

هرچند مطابق به قوانین، رئیس جمهور در امریکا لازماً می‌تواند به اطلاعات غیرمحرمانه بعد از ختم دوره ریاست جمهوری‌اش دسترسی داشته باشد، اما این روشن نیست که اسناد ضبط شده به عنوان اسناد غیرمحرمانه طبقه‌بندی شده‌اند یا نه؟

با وجود درخواست‌های مکرر، ترامپ هم‌چنان بر اسنادی تسلط داشت که از سوی ادارات، به شمول آرشیف ملی، خواسته شده بود تا مطابق به قانون فدرال، این اسناد و سوابق ریاست جمهوری را بازگرداند.

رئیس دادگاه امریکا، قاضی بورس رینهارد؛ قاضی که امضا کننده حکم بازرسی بود، براساس درخواست اداره دادگستری، مهر و قفل حکم و لیست اموال را روز جمعه باز نمود.

وکیل میریک گرلند تائید نموده است که باز نمودن مهر و قفل حکم و لیست از سوی اداره دادگستری، منافع مهم عامه را متجلی می‏ساخت. ترامپ از آشکار شدن حکم به زودی حمایت نمود. اداره دادگستری روز جمعه به قاضی گفت که وکیل ترامپ، مشکل با آشکارسازی حکم نداشت.

ترامپ در پیامی در شبکه «حقیقت» که مربوطه به خود اوست، نگاشت: “من نه تنها مخالف با نشر اسناد هستم، بلکه با گذشتن یک قدم جلوتر توصیه می‏کنم که هر چه عاجل اسناد دیگر را نیز آشکار سازند”.

ترامپ تعداد اسنادی را ارایه کرده است که حکومت می‌خواست آن‌ها را غیرمحرم سازد، اما وی و وکیل‌اش آشکارسازی اسناد را رد نموده که چنین اسنادی را به مردم ارایه دهند.

اداره دادگستری به طور جدی تقاضا نموده که در جریان تحقیقات باید اسناد به شکل محرم باقی بماند. این در حالی است که ظاهراً دادگستری پذیرفته که سکوت‌شان باعث ایجاد خلا در برابر هواداران ترامپ و متحدین‌اش شده است. از سوی دیگر افکار عامه از FBI پشتبانی نموده و گفته‌اند که چه چیزی در رویداد روز دوشنبه در خانه رئیس جمهور پیشین تحریک‌آمیز بوده است.

براساس گفته‌های روز پنج‌شنبه جنبش خودجوش مردم در دادگاه فلوریدا: “علاقه آشکار و قدرت‌مند مردم به درک آن‌چه مطابق به قوانین بررسی انجام می‌پذیرد، به طوری جدی باز نمودن مهروموم‌ها می‌باشد”.

به هر حال، اسناد متذکره می‏تواند اطلاعات ناخوش‌آیندی درباره ترامپ و تحقیقات FBI در ارتباط با اسناد حساس دولتی به مردم ارایه کند. اسنادی که وی در کنترل خود داشته است، بعضاً جز اسناد محرم طبقه‌بندی گردیده است. با این حال وی در حال آمادگی گرفتن شرکت در انتخابات پیش رو، برای رفتن به کاخ سفید می‌باشد.

برای به دست آوردن حکم، قاضی گرلند از اداره دادگستری گفت او شخصاً حکم را صادر کرده که مسئولین FBI باید به قاضی ثابت سازند که احتمال وجود داشته است و هم‌چنان جرم اتفاق افتاده است.

این در حالی است که ترامپ و FBI هیچ کدام چیزی درباره چگونگی اسناد نگفته که چه اسنادی را FBI بازیافته یا دقیقاً مامورین به دنبال چه بوده‌اند.

حکم بازرسی مار-آ-لاگو روز دوشنبه در ادامه تحقیقات جاری اداره دادگستری برای بازیابی اسناد محرمانه کاخ سفید می‌باشد که از خانه ترامپ در ساحل پلَم، فلوریدا در اوایل همین سال به دست آمده است.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x