صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

در یک سالگی فروپاشی نظام؛ حبیبه سرابی: جهان نباید طالبان را به رسمیت بشناسد

حبیبه سرابی، والی پیشین بامیان و عضو هیئت مذاکره کننده صلح حکومت پیشین با طالبان در دوحه، درآستانه یک سالگی حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، از جامعه جهانی خواست که طالبان را به رسمیت نشناسند.

حبیبه سرابی، والی پیشین بامیان و عضو هیئت مذاکره کننده صلح حکومت پیشین با طالبان در دوحه، درآستانه یک سالگی حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، از جامعه جهانی خواست که طالبان را به رسمیت نشناسند.

پیک‌آفتاب: حبیبه سرابی، عضو تیم مذاکره کننده صلح حکومت پیشین با طالبان، با انتقاد از جامعه جهانی گفته است که کشورهای غربی، جنگ‌سالاران و دیگر سیاست‌مداران فاسد را برای دست‌یابی به قدرت در افغانستان کمک کردند.

سرابی به خبرگزاری آلمان گفته است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان، بار دیگر به یک مکان امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل می‌شود.

از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند که گسترش وسیع فساد مالی در حکومت پیشین، مهم‌ترین دلیل برای فروپاشی حکومت و ارتش افغانستان بوده است.

برای بسیاری از کارشناسان، فروپاشی حکومت افغانستان غیرمنتظره نبوده است. در پهلوی حمایت قدرت‌های منطقه، توافق‌نامه صلح سال 2020 میان امریکا و طالبان در دوحه، به تقویت دوباره این اسلام‌گرایان افراطی کمک کرد. کارشناسان اما می‌گویند که تعبیض سیستماتیک، انحصارگرایی قومی و توزیع غیرعادلانه قدرت، بخش دیگری از سقوط بود.

در همین حال، سرابی می‌گوید که گفتگوهای صلح برای ارتش پیشین افغانستان، یک ضربه مهلک بود و دقیقاً در چنین زمانی، سربازان بین‌المللی “بدون برنامه و بدون مسئولیت‌پذیری روشن” از افغانستان خارج شدند و افغانستان فروپاشید.

سرابی در صحبت با خبرگزاری آلمان، انتقاد کرد که افغانستان به سادگی یک بار دیگر به دست تروریست‌ها واگذار شد که پی‌آمد آن برای شهروندان افغانستان سنگین تمام شده است. او در این صحبت تاکید کرده است: “اگر ما افغانستان را فراموش کنیم، افراط‌گرایان نیز دروازه‌مان را خواهند زد.”

این در حالی است که یک سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان؛ سیما ثمر، برجسته‌ترین فعال حقوق بشر از آن‌چه در کشورش اتفاق افتاده است، دل‌شکسته است و می‌گوید که آرزو دارد تا زنان افغانستان بتوانند به جای برده بودن، با وقار زندگی کنند.

سیما ثمر: آرزو دارم که زنان افغانستان بتوانند به جای برده بودن، با وقار زندگی کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x