صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

خانه‌نشینی زنان؛ افغانستان بیش از 21 درصد نیروی کار فعال خود را از دست داده

با ممانعت از استخدام زنان در ادارات، افغانستان بیش از 21 درصد از نیروی کار فعال خود را از دست داده است. با وجود اعتراضات گسترده‌ی زنان، امارت اسلامی از سه ماه به این طرف اجازه کار به زنان را نداده است.

با ممانعت از استخدام زنان در ادارات، افغانستان بیش از 21 درصد از نیروی کار فعال خود را از دست داده است. با وجود اعتراضات گسترده‌ی زنان، امارت اسلامی از سه ماه به این طرف اجازه کار به زنان را نداده است.

پیک‌آفتاب: سیگار، اداره بازرس ویژه امریکا در امور افغانستان گفته که به اساس آمارهای بانک جهانی، در سال 2020، زنان 21.6 درصد از نیروی کار افغانستان را تشکیل می‌دادند. سیگار گفته است: “ممنوعیت استخدام زنان توسط طالبان، چه در قانون و چه باالفعل، ضربه بیشتری به بحران اقتصاد کنونی افغانستان وارد کرده و فقر گسترده را تشدید خواهد کرد.”

زنان در حالی از سه ماه به این طرف از رفتن به وظیفه منع شده‌اند که پس از سقوط کابل به دست نیروهای امارت اسلامی، اعتراضات گسترده از سوی زنان در شهرهای مختلف کشور از جمله کابل راه‌اندازی شده است. زنان معترض خواهان تامین حقوق انسانی از جمله آموزش و کار بوده‌اند.

تلاش‌های تازه‌ی زنان و فعالان حقوق بشر برای بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان

معترضان در کابل: سکوت سازمان ملل در قبال زنان شرم‌آور است

از سوی دیگر، کشورهای جهانی، به رسمیت شناختن حکومت طالبان را به رعایت حقوق بشر و دادن حق مشارکت به زنان مشروط کرده‌اند. بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و مقامات جهانی نیز نسبت به موقف امارت اسلامی در قبال زنان اعتراض کرده‌اند. از جمله احمد الطیب، شیخ الازهر در توییت‌هایی به زبان پشتو، به مناسبت روز جهانی دختر، ممانعت زنان از تحصیل و کار را سنت جاهلی خوند.

مفتی الازهر: جلوگیری از تحصیل و کار زنان “سنت جاهلی” است

اما طالبان گفته‌اند که شرایط برای حضور دختران در مکاتب و دانشگاه‌ها و زنان به وظیفه مهیا نیست. طالبان با زنان معترض نیز با خشونت برخورد کرده‌اند. در بسیاری ادارات، زنان از رفتن به وظیفه به صورت رسمی منع شده‌اند.

خشونت طالبان با دختران معترض در کابل + ویدیو

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x