صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حکمتیار: لویه‌جرگه قدیمی شده، کارآمدی ندارد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خویش گفته که لویه‌جرگه تاریخ‌اش گذشته و متعلق به قرن 19 است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خویش گفته که لویه‌جرگه تاریخ‌اش گذشته و متعلق به قرن 19 است.

پیک‌آفتاب: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی گفته که حکومت کنونی بدون تغییر، زیر نام همه‌شمول کارش را ادامه دهد. حکمتیار اما گفته که در وضعیت فعلی همه طرف‌ها روی یک میکانیزم توافق کنند که انتخابات ‌و حقوق مردم تضمین شود و از طریق این پروسه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تعریف شود نه لویه‌جرگه فرمایشی. زیرا، لویه‌جرگه کارآیی نداشته و پدیده متعلق به قرن 19 است که زمان‌اش گذشته و در شرایط فعلی جوابگوی نیازمندی‌ها نیست.

از سوی دیگر، کارشناسان امور به این باورند که افغانستان در 20 ساله گذشته چندین بار لویه جرگه را تجربه کرده که همه به نحوی مشروعیت حاکمان را تضمین و صدای مردم، عدالت و شایستگی‌ها در لویه‌جرگه‌ها قربانی شده و این تجربه تلخ برای مردم افغانستان کافی است.

افزون بر آن، حکمتیار پیش‌تر گفته بود که حکومت ظالم و مستبد در افغانستان دوام نمی‌‌آورد. گلبدین در این قسمت تصریح کرده بود: “در تاریخ ما گاه پسر پدر را کُشته، زمانی هم برادر، برادر را کُشته و گاهی هم شاگرد استاد را کُشته است”.

حکمتیار در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرده بود که تنها حکومت‌هایی دوام می‌آورند که به رضایت مردم باشد و عدالت در آن تامین شود.

از جانب دیگر، یکی از مقامات حکومت پیشین که خواست نام‌اش مخفی بماند به پیک‌آفتاب گفت: “اصطلاح لویه‌جرگه نه اصالت تاریخی دارد و نه هویت مردمی ما را بازتاب می‌دهد. او تصریح کرد که جمهوریتی که در 15 اگست ساقط شد از درون لویه‌جرگه بیرون آمده بود. در زمان کرزی نیز چندین دور لویه‌جرگه دایر شد و به جای اصلاح و مدنیت‌سازی نظام، به خواست اریکه‌داران قدرت تمکین نمود. بناً لویه‌جرگه سنت کارآ، صحیح و متناسب به زمان کنونی نیست. سنتی است که از درون “قبیله” و از ایده “قوم” بیرون آمده است”.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر غربی‌ها در ناروی بر سازش و تعامل با طالبان تاکید کردند و برای رسیدن به چنین توافقی نیز راه‌کار قدیمی مطابق سلیقه و سنت قبیله را پیشنهاد کرده‌اند. هنریک تون، معاون وزیرخارجه ناروی گفت: “یکی از مطالبات مطرح‌شده با طالبان این بود که یک روند سیاسی جامع باید در افغانستان آغاز شود و یکی از پیشنهادها این است که این روند در یک «لویه‌جرگه» اتفاق بیافتد.

لویه‌جرگه؛ ریش و شانه به دست خلیفه

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x