صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حکمت‌یار: حجاب را بالای مردم تحمیل نکنید، در دین اجبار نیست

گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خود از طرح حجاب طالبان انتقاد کرده و گفته است که در دین اجبار نیست و آن‌را با زور زَدن بالای مردم تطبیق نکنید.

گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خود از طرح حجاب طالبان انتقاد کرده و گفته است که در دین اجبار نیست و آن‌را با زور زَدن بالای مردم تطبیق نکنید.

پیک‌آفتاب: گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی روز گذشته 13 جوزا، در کابل گفته است: “در دین جبر و اجبار نیست که با زور و زَدن بالای مردم تحمیل شود. دین برای مردم آزادی و حق انتخاب داده است که راه حق را بگیرند و یا راه باطل.”

وی خطاب به طالبان گفته است: “لباس را بالای مردم تحمیل نکنید، مخصوصاً حجاب را که نه در قرآن و سنت آمده، نص صریح هم ندارد و وجوب و امر نهی آن در اقوال مفسران هم سفارش نشده است.”

وی می‌افزاید، که علما، ائمه و فقهای احنفاف، اجماع و شبهه؛ صورت، دست‌ها و پاهای زنان را جزء ستر نمی‌دانند و پوشاندن آن لازمی نیست.

حکمت‌یار در ادامه گفته است که اخیراً برخی از علما، شبهه‌مانند گفته‌اند در صورتی که ترس از فتنه باشد، زنان دست و صورت‌شان را بپوشانند که شمار آنان نیز اندک است.

رهبر حزب اسلامی می‌گوید: “در این باره باید نص صریح قرآن باشد، مانند سایر احکام حلال و حرام.”

او روز گذشته در خطبه نماز جمعه هم‌چنان گفت که تعلیم، حق شرعی زنان است و طالبان باید در قسمت بازگشایی مکتب‌های دخترانه اقدام فوری کند.

وی با انتقاد از عمل‌کردهای طالبان گفته است که جهاد به خاطر این نیست که دین را بالای مردم تحمیل کنید، این اشتباه را مرتکب نشوید.

او با اشاره به جنگ‌های صدر اسلام گفته است که در گذشته مسلمانان هرجایی را که فتح کردند، معابد اهل کتاب را ویران نکرده‌اند و دین را بالای آن‌ها تحمیل نکرده‌اند.

وی هم‌چنان در مورد جنگ‌های اخیر می‌گوید: “اخیراً و شاید بعد از شکست مفتضحانه در عملیات بهاری نیروهای‌شان، طرحی برای حل بحران ارائه نمودند، با آن‌که ناروشن است نمی‌توان توافق تمامی و دیدگاه همه مخالفین خواند، تا همه مخالفین مسلح و غیرمسلح بالای آن موافق باشند که این یک گام مثبت تلقی می‌شود.”

این سخنان حکمت‌یار در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور نیز اظهارات مشابهی را با یکی از رسانه‌های امریکایی مطرح کرده بود، اما بعدتر از آن عقب‌نشینی کرد.

کرزی از موضع خود در مورد حجاب خبرنگاران عقب‌نشینی کرد

طالبان تاکنون به اظهارات اخیر حکمت‌یار رسماً واکنش نشان نداده‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x