صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حمایت امرالله از ثناءالله؛ رهبر کنونی داعش، مهره خاص صالح

صالح زیر عکس ثناءالله نوشته است: «تا سال ۲۰۱۵ او یکی از اعضای فعال شبکه حقانی بود و از راهنمایی و پشتیبانی این شبکه برخوردار بود. او از سال‌ها قبل در فهرست نظارت نهادهای امنیتی بوده است. او یک انجنیر حرفه‌ای است و خانواده‌اش در پاکستان زندگی می‌کنند. اداره امنیت ملی با تمام بستگان او در شکردره کابل مصاحبه کرد. او رهبر فعلی داعش نیست.»

نشر خبر «گارد خاص امرالله صالح، رهبر فعلی داعش»، بازتاب گسترده داشت و بسیاری از مخاطبین با استناد به کارت شناسایی ثناءالله، گفتند که «اصل دقت» از خبر حذف شده است. تاریخ ذکر شده روی کارت ثناءالله نشان می‌دهد که او گارد خاص معاونت اول ریاست جمهوری در دوره معاونت جنرال دوستم بوده، نه صالح.

اما چرا گارد خاص امرالله صالح؟

انتظار داشتیم مخاطبین پیک‌آفتاب با دقت بیشتری به خبر نگاه کنند. نکاتی است که نشان می‌دهد حتا اگر ثناءالله در جمع گاردهای جنرال دوستم بوده باشد که چنین است، از مهره‌های خاص امرالله صالح است. ما دلایل زیادی داریم که صالح و برخی مقامات ارشد حکومت پیشین، پشت سناریوی داعش‌سازی در افغانستان حضور دارند و به صورت مشخص ثناءالله، رهبر کنونی داعش، از افراد خاص امرالله صالح، معاون رئیس جمهور فراری است.

  1. زمانی که وزارت خارجه امریکا سه عضو ارشد داعش از جمله ثناءالله را تحریم می‌کند، تنها مقام حکومتی که موقف می‌گیرد، امرالله صالح است و جالب‌تر این که صالح زیر توییت وزارت خارجه امریکا تنها از ثناءالله حمایت می‌کند. در حالی که وزارت خارجه امریکا سه نفر از اعضای کلیدی داعش را تحریم کرده است.
  2. آقای صالح در ریتوییت خود بر این نکته تاکید دارد که از سال‌ها پیش زمانیکه رییس امنیت ملی بوده، ثناءالله را زیر نظر داشته است. در دوره‌ای که آقای صالح رئیس امنیت ملی بوده، این اداره نه تنها با ثناءالله که با تمام اعضای خانواده‌ی او گفتگو کرده است. در آن دوره، به ادعای آقای صالح، ثناءالله از اعضای فعال شبکه حقانی (گروهی که پشت اکثر حملات خونین علیه دولت و مردم افغانستان قرار داشت) بوده است.
  3. آقای صالح با آن که می‌دانست ثناءالله عضو فعال شبکه حقانی است و با وجود آنکه از سال‌های دور او را تحت نظارت داشته، چطور به حضور ثناءالله در ارگ به عنوان گارد خاص واکنش نشان نداده و حتا ممکن است خودش در رسیدن او به این جایگاه کمک کرده باشد.
  4. در همین دوره که ثناءالله گارد خاص ریاست جمهوری است، آقای صالح برای مدت کوتاهی وزیر داخله حکومت نیز بوده است.
  5. در روزهای که آقای صالح خود و تیم‌اش را برنده انتخابات ریاست جمهوری می‌دانستند و در ارگ برای چوکی معاونت اول ریاست جمهوری چانه‌زنی می‌کرد، ثناءالله نیز گارد خاص همان معاونت اول بوده است.

توجه مخاطبین خبرگزاری پیک‌آفتاب را به پاسخ امرالله صالح به توییت وزارت خارجه امریکا جلب می‌کنیم، آقای صالح زیر عکس ثناءالله نوشته است: «تا سال ۲۰۱۵ او یکی از اعضای فعال شبکه حقانی بود و از راهنمایی و پشتیبانی این شبکه برخوردار بود. او از سال‌ها قبل در فهرست نظارت نهادهای امنیتی بوده است. او یک انجنیر حرفه‌ای است و خانواده‌اش در پاکستان زندگی می‌کنند. اداره امنیت ملی با تمام بستگان او در شکردره کابل مصاحبه کرد. او رهبر فعلی داعش نیست.»

باید تأمل شود که چرا امرالله صالح به اقدام وزارت خارجه امریکا مبنی بر تحریم ثناءالله واکنش نشان داده است و اگر این فرد مهره خاص او نیست، چرا از او دفاع می‌کند و نسبت به تحریم دو عضو دیگر داعش سکوت می‌کند؟

هرچند وزارت خارجه امریکا کارت ثناءالله را به صورت ناقص در حساب توییتر خود قرار داده، اما خبرگزاری پیک‌آفتاب به اصل کارت شناسایی او دست یافته است. در کنار این کارت شناسایی، اسناد دیگری از ثناءالله نیز در اختیار پیک‌آفتاب قرار گرفته است.

یاداشت مدیرمسئول

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x