صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حسن روحانی: اگر اوباما جای ترامپ می‌بود، با او در نیویارک ملاقات می‌کردم

رئیس‌ جمهور پیشین ایران در مصاحبه‌ای گفته است که اگر به جای دونالد ترامپ، باراک اوباما رئیس‌ جمهور امریکا می‌بود، در سفر ماه میزان 1398 به نیویارک با او ملاقات می‌کرد.

رئیس‌ جمهور پیشین ایران در مصاحبه‌ای گفته است که اگر به جای دونالد ترامپ، باراک اوباما رئیس‌ جمهور امریکا می‌بود، در سفر ماه میزان 1398 به نیویارک با او ملاقات می‌کرد.

پیک‌آفتاب: حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران این اظهارات را که روز گذشته چهارم سپتمبر، در سایت «جماران» نشر شد، در مصاحبه‌ای بیان کرده که اخیراً در کتاب «بدون دود و آتش و خون» چاپ شده است.

او در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: “وقتی اعلام کردیم که من به نیویارک می‌روم، اعضای پنج به‌علاوه یک هم آمدند. مرکل که کم‌تر به نیویارک سفر می‌کرد، آمد. جانسون در حالی‌که وسط درگیری‌های داخلی سیاسی بود، سریعاً به نیویارک آمد و وزرای خارجه چین و روسیه هم در نیویارک حاضر بودند. این‌جا واسطه‌گری رخ می‌داد که موضوع میان ایران و امریکا حل شود”.

رئیس ‌جمهور سابق ایران می‌افزاید: “همه چیز آماده مذاکرات مستقیم بود. طرف امریکایی هم خیلی ابراز می‌کرد که ترامپ بی‌صبرانه علاقمند به دیدار است. اما احساس کردم که یک جای کار به شدت می‌لنگد”.

حسن روحانی گفته است: “ترامپ تاکید داشت که اول باید خبر دیدار را اعلام کنیم و بعد دیدار انجام شود. برای من روشن بود که ترامپ بازیگر است. نگران بودم که خبر دیدار را منتشر کند و بعد بازی را به هم بزند. ما می‌گفتیم که اول دیدار انجام شود و بعد خبرش منتشر شود. در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که با ترامپ امکان گفتگوی برابر و صادقانه وجود ندارد”.

اشاره این مقام پیشین ایران به سفر نیویارک در میزان سال 1398 است که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به امریکا رفته بود.

آن زمان او در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، حتی امکان «دیدار و برخورد تصادفی» با ترامپ را رد کرده بود. او اما در مصاحبه جدید مدعی شده که آماده دیدار با ترامپ به شرط اعلام خبر این دیدار بعد از انجام آن بوده است.

فاکس نیوز گزارش داده بود که امانوئل مکرون و بوریس جانسون، رهبران فرانسه و بریتانیا، در راه‌رو سازمان ملل از حسن روحانی خواسته بودند که با دونالد ترامپ ملاقات کند.

هم‌زمان، رهبران برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان، جاپان و پاکستان نیز خواستار دیدار دوجانبه ترامپ و روحانی شده بودند ولی وی حاضر به انجام آن نشد.

رئیس ‌جمهور سابق ایران در ادامه گفته است: “ما سه مقطع در میانه جنگ اقتصادی داشتیم که کار به سمت صلح می‌رفت. مقطع اول اروپایی‌ها با محوریت مکرون واسطه شدند. مقطع دوم میانجی‌گری جاپان بود و مقطع سوم مربوط به سفر نیویارک است”.

او اظهار داشت: “یک هدف تحریم این بود که طرح‌های فولادی کشور را کاملاً تعطیل کنند، ولی اجازه ندادیم و یا در مورد نفت، هر کاری از دست‌شان برآمد کردند که فروش نفت ایران به صفر برسد. ترامپ چند باری این موضوع را گفته بود که به‌زودی فروش نفت ایران صفر می‌شود، ولی هیچ وقت این اتفاق رخ نداد”.

روحانی هم‌چنین گفته است: “اسرائیلی‌ها کشتی‌های ما را در دریای سرخ می‌زدند و از همه ابزارها استفاده می‌کردند که درآمدهای ارزی ایران به صفر برسد. می‌خواستند در ایران قحطی بیاید”.

اشاره وی به هدف قرار گرفتن تانکرهای ایرانی در دریای سرخ و آب‌های سوریه است که اسرائیل نه مسئولیت این حملات را پذیرفت و نه آن را رد کرد. سال گذشته نیز کشتی مرسر استریت اسرائیل در خلیج فارس مورد حمله پهپادی قرار گرفت و دو خدمه آن کشته شدند. اسرائیل و امریکا، ایران را مسئول این حمله دانستند.

روحانی در ادامه گفته است: “وقتی امریکا از برجام بیرون رفت، تصمیم اولیه این بود که ما هم بلافاصله از برجام خارج شویم. همان روز نشست اضطراری گذاشتیم. همان‌جا تصمیم شد که 15 روز دیگر از برجام خارج شویم. بعد فکر کردیم با یک چشم برهم زدن، 15 روز تمام می‌شود. آن شب اعلام کردیم که ما برای خروج از برجام چند هفته مهلت می‌دهیم”.

به گزارش جماران، رئیس ‌جمهور پیشین ایران می‌گوید: “چند هفته یعنی چند هفته؟ یعنی یک هفته تا 100 هفته یا بیش‌تر. هنوز در همان چند هفته هستیم”.

گفته می‌شود که دولت دونالد ترامپ در 15 ثور سال 1397، از برجام خارج شد و تحریم‌های لغو شده ایران را بار دیگر اجرایی کرد. واشنگتن هم‌چنین سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.

ایران از ثور 1398 و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، به تدریج از تعهدات خود در چهارچوب برجام عدول کرد که این روند هم‌چنان ادامه دارد. مذاکرات از سر گرفته شده برای احیای برجام در دولت جو بایدن نیز در نزدیک به دو سال گذشته، نتیجه‌ای در بر نداشته و طرفین یک‌دیگر را به «زیاده‌خواهی» متهم می‌کنند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x