صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

حامد کرزی: پالیسی طالبان به زودی تغییر می‌کند

حامد کرزی در مصاحبه با یک شبکه هندی، با ابراز این‌که به زودی تغییراتی در پالیسی طالبان به وجود می‏آید، می‌گوید که آرزوهای خوبی برای آینده افغانستان دارد.

حامد کرزی در مصاحبه با یک شبکه هندی، با ابراز این‌که به زودی تغییراتی در پالیسی طالبان به وجود می‌‏آید، می‌گوید که آرزوهای خوبی برای آینده افغانستان دارد.

پیکآفتاب: حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در مصاحبه خود با اندیا تودی، یک سال تسلط طالبان بر افغانستان را سخت توصیف نموده و گفت: “گرفتن قدرت توسط طالبان باعث شد که نظام سیاسی، نهادهای دولتی، بازار اقتصادی و سایر مواردی که در بیست سال گذشته بنا نهاده شده بود، را از دست دهیم.”

قبل از این مصاحبه؛ گیتا موهن، خبرنگار اندیا تودی، چندین سناریو از سرازیر شدن طالبان به کابل را به نمایش می‏گذارد که در روز 15 اگست سال گذشته و زمانی‌که طالبان وارد کابل می‏شوند، مردم به گونه وحشت زده و سردرگُم به سوی میدان هوایی و سایر نقاط برای حفظ جان خود در حرکت هستند. در این میان به تقاضای دختری می پردازد که از طالبان می‌خواهد به قول خود برای بازگشایی مکتب‌ها عمل نمایند، او هم‌چنان از سازمان ملل و نهادهای حامی زنان می‏خواهد تا بر طالبان برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه فشار بیاورند.

حامد کرزی در سوال خبرنگار اندیا تودی که ارزیابی او را از وضعیت در یک سالگی حاکمیت طالبان می‌خواهد، چنین جواب می‌دهد: “مردم افغانستان خوشحال اند که کٌشت و خون متوقف شده است. کُشت و خونی که در هر دو طرف، افغانستانی‌ها کشته می‏شدند، اما یک سال حاکمیت طالبان برای مردم افغانستان سالی سختی بود، نهادهای دولتی و اقتصاد درهم شکست، که این سبب افزایش مشکلات بی‌حد و حسر مردم افغانستان گردید.

کرزی در پاسخ به این سوال، شما اولین رهبری بودید که افغانستان را به سوی ارزش‌های دموکراتیک هدایت می‌نمودید، آیا باور به تغییر وضعیت فعلی به عنوان یک افغانستان خوشحال دارید؟، می‌گوید: “افغانستان خوشحال، افغانستانی است که مردم بتوانند ممثل اراده خود به گونه آزادانه باشند. زنان و مردان شانه‌به‌شانه برای پیش‌رفت افغانستان کار کنند و طی یک گفتگوی ملی، حکومتی با اشتراک تمام اقوام بسازند و مطابق به قانون به حکومت‌داری بپردازند.”

در آخر این مصاحبه، خبرنگار اندیا تودی از آرزوی حامد کرزی درباره افغانستان می‏پرسد. وی می‌گوید: “برای افغانستان آرزوی خوب دارم. وضعیت بهتر می‏شود. تغیرات در پالیسی دولت فعلی به وجود می‌آید که در آن زنان بتوانند تحصیل کنند، کار کنند و افغانستان را به سوی پیش‌رفت رهنما باشند.”

این اظهارات حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در حالی مطرح می‌شود که وی روز 17 اسد در صحبت با یک رسانه امریکایی گفته بود که طالبان به او حتی اجازه سفر به خارج از کابل را نمی‌دهند. رئیس جمهور پیشین کشور هم‌چنان گفته است که نگران امنیت خود از سوی پاکستان است.

کرزی: طالبان حتی اجازه سفر به خارج از کابل را برایم نمی‌دهند

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان هم‌چنان چندی پیش در صحبت با اشپیگل آلمان گفته است که بسته ماندن مکتب‌های دخترانه در افغانستان پس از ۱۵ اگست سال گذشته، به دستور پاکستان صورت گرفته است.

کرزی: بسته ماندن مکتب‌های دخترانه، «کار پاکستان» است

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x