صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

جو بایدن مصوبه عضویت سویدن و فنلند به ناتو را تصویب کرد

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با حضور سفیران کشورهای سویدن و فنلند در واشنگتن، مصوبه پیوستن این دو کشور به ناتو را امضا کرد؛ مصوبه‌ای که روز سوم اگست، از سوی مجلس نمایندگان امریکا تصویب شده بود.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با حضور سفیران کشورهای سویدن و فنلند در واشنگتن، مصوبه پیوستن این دو کشور به ناتو را امضا کرد؛ مصوبه‌ای که روز سوم اگست، از سوی مجلس نمایندگان امریکا تصویب شده بود.

پیک‌آفتاب: کاخ سفید صبح امروز 10 اگست، با نشر توییتی می‌گوید: “رئیس جمهور ایالات متحده امروز با حضور سفیر سویدن و سفیر فنلند، مصوبه عضویت این دو کشور را جهت عضویت به ناتو امضا کرد.”

جو بایدن در جریان امضای این مصوبه در کاخ سفید، اذعان داشت که “در‎های ناتو برای یک‌جا شدن آن عده از کشورهای که با ناتو هم‌فکر هستند، باز است”. وی همچنان گفت: “از پیوستن کشورهایی که شرایط ناتو را داشته باشند، استقبال می‎نمایم.”

رئیس جمهور امریکا با یادآوری از تهاجم روسیه به اوکراین گفت: “پوتین می‎خواست ناتو را ضعیف کند، اما دو عضو جدید به این ائتلاف اضافه شد.”

این در حالیست که روسیه در ماه فبروری سال گذشته، حمله تهاجمی خود را پس از اعلان تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو، به اوکراین آغاز نمود.

بایدن با تشویق این دو کشور، مدعی شد که سویدن و فنلند از حق استقلال و حاکمیت خود استفاده نموده و تصمیم گرفته‌اند تا امنیت خود را با پشتوانه اراده شهروندان خود با فرآیندهای دموکراتیکی که دارند، بیافزایند. رئیس جمهور امریکا هم‌چنان در ادامه گفته است که معتقد به اتحاد برای تامین امنیت و ثبات بیش‌تر در اروپا، امریکا و سایر نقاط جهان می‏باشد. با امضای مصوبه پیوستن سویدن و فنلند، “ما گام مهم‌تری در ناتو برداشتیم.”

این در حالیست که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز در توییتی نوشته است: “امروز ما امضای مصوبه الحاق فنلند و سویدن در ناتو توسط رئیس جمهور ایالات متحده را تجلیل می‎کنیم. این یک گام تاریخی به سوی عضویت آن‌ها در ناتو است.”

مجلس سنای ایالات متحده روز سوم اگست، پیوستن سویدن و فنلند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تصویب کرد.

مجلس سنای امریکا با پیوستن کشورهای سویدن و فنلند به ناتو موافقت کرد

ایالات متحده امریکا، 23مین کشور عضو ناتو است که رسماً از عضویت کشورهای سویدن و فنلند به این پیمان نظامی و امنیتی حمایت کرده است.

برای این‌که یک کشور عضویت ناتو را به دست آورد،‌ به اتفاق آرا نیاز است و همه اعضای این پیمان نظامی باید از پیوستن عضو جدید حمایت کنند، در غیر آن، عضویت کشور جدید به ناتو پذیرفته نمی شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر ترکیه گفته بود که روند بررسی درخواست عضویت کشورهای سویدن و فنلند به ناتو را مسدود کرده است.

ترکیه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو را مسدود کرد

پیوستن سویدن و فنلند به این پیمان، به ناتو فرصت می‌دهد تا خطوط دفاعی خود را در شمال اروپا به خصوص در مناطق بالتیک، تقویت نمایند.

خبرها حاکی از آن است که فنلند در سال 2022، از هدف تعین شده سهم خود که دو درصد از تولیدات ناخالص داخلی‌اش می‌باشد، سهم بیش‌تری بپردازد. این در حالی است که سویدن نیز وعده سپرده تا به هدف دو درصدی برای دادن سهم به ناتو از تولیدات ناخالص خود، دست یابد.

سویدن و فنلند در ماه می، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تقاضای عضویت به ناتو را به این اتحادیه ارایه نموده بودند. این عضویت موضع گذشته‌شان مبنی بر عدم تعهد نظامی را ساقط می‎نماید. عضویت ناتو، تغیر ملموس در ساختار نظامی و امنیتی این دو کشور اروپایی می‌باشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x