صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تنش دولت جدید با نخست وزیر معزول؛ پولیس پاکستان: عمران خان متهم به نقض قوانین ضد تروریستی است

پولیس پاکستان عمران‌خان، نخست وزیر معزول این کشور را متهم به نقض قوانین ضد تروریزم کرده است.

پولیس پاکستان عمران‌خان، نخست وزیر معزول این کشور را متهم به نقض قوانین ضد تروریزم کرده است.

پیک‌آفتاب: تحقیقات پولیس از عمران خان پس از آن صورت می‌گیرد که او پولیس و قوه قضائیه را به بازداشت و شکنجه یکی از دستیاران نزدیکش متهم نمود.

این امر باعث افزایش تنش‌ها در پاکستان شد و حامیان نخست وزیر سابق در بیرون خانه او جمع شده‌اند و می‌گویند در صورت بازداشت او “زمام امور را به دست خواهند گرفت”.

از ماه اپریل و پس از برکناری از قدرت، عمران خان تبدیل به یکی از منتقدان سرسخت دولت و ارتش پاکستان شده است.

از سوی دیگر، پولیس اتهامات جدید علیه خان را پس از آن اعلام کرد که وی مقامات را به شکنجه دستیار نزدیک‌اش متهم کرد که به اتهام اغتشاش بازداشت شده است.

خان در یک سخنرانی عمومی روز شنبه 20 اگست، رئیس پولیس اسلام‌آباد و یک قاضی زن را به دلیل بازداشت و بدرفتاری با هم حزبی خود محکوم نمود.

او در این سخنرانی با اشاره مستقیم به این دو نفر گفت: “شما نیز باید آماده باشید، زیرا ما علیه شما اقدام خواهیم کرد”.

پس از این سخنرانی مقامات، عمران خان را به اتهام تهدید مقامات دولتی، به نقض قانون ضد تروریزم در پاکستان متهم کردند.

صدها تن از هواداران نخست وزیر معزول پس از انتشار اخبار مربوط به آغاز تحقیقات از عمران خان، در بیرون خانه او در اسلام‌آباد تجمع کردند و قسم یاد کردند در صورت تلاش پولیس برای بازداشت وی، پایتخت را «تسخیر» کنند.

در همین حال، نیروهای پولیس که در محل حضور داشتند، اعلام کردند که برای بازداشت نخست وزیر سابق به آن‌جا نرفته‌اند و هدف آن‌ها حفظ نظم و قانون بوده است.

باز شدن این پرونده برای عمران خان، بالاترین تنش بین دولت نواز شریف و نخست وزیر پیشین از زمان برکناری وی از قدرت با رای عدم اعتماد مجلس است.

این اظهارات در زمانی بیان می‌شود که پیش‌تر شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان گفته بود که عمران خان‌، نخست وزیرپیشین این کشور برخلاف پاکستان سازش کرد و به همین دلیل باید مورد پیگرد و اقدامات قانونی قرار گیرد، اما او در مورد این پیگرد تفصیل ارایه نکرد.

شهباز شریف: عمران خان باید به خاطر «سازش بر ضد پاکستان» مورد پیگرد قرار گیرد

از زمان برکناری، عمران خان با ایراد یک سری سخنرانی‌های آتشین و انتقاد شدید از دولت و ارتش خواستار برگزاری انتخابات جدید شده است.

روز شنبه، سازمان قانون‌گذاری رسانه‌های پاکستان، شبکه‌های تلویزیونی را از پخش زنده سخنرانی‌های نخست وزیر پیشین منع کرد و عمران خان را متهم به نفرت پراکنی علیه نهادهای دولتی کرد.

رهبر پیشین پاکستان مدعی است که دولت در تلاش است تا او را سانسور کند. او روز یک‌شنبه در یک گردهمایی سیاسی دیگر در شهر راولپندی از این ممنوعیت انتقاد کرد.

او خطاب به هوادارانش گفت: “عمران خان چه جرمی مرتکب شده است؟ من هرگز این باند دزد را نمی‌پذیرم”.

خان پس از آن دولت را متهم کرد که دسترسی به یوتیوب را در میانه سخنرانی‌اش مسدود کرده تا جلوی دیدن پخش زنده آن توسط مردم را بگیرد.

علی‌رغم این‌که عمران خان در اوایل سال جاری میلادی در یک رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد، اما وی هم‌چنان روی حمایت بسیاری از رای دهندگان پاکستانی حساب می‌کند تا دوباره به قدرت باز گردد.

ماه گذشته حزب تحریک انصاف پاکستان که توسط عمران خان پایه‌گذاری شده، توانست با شکست رقبای خود کنترل یک مجلس مهم ایالتی در پنجاب را به دست بگیرد و همگان را حیرت زده نمود و حزب محافظه‌کار مسلم لیگ پاکستان را شکست دهد.

بسیاری این پیروزی حزب خان را نشان از محبوبیت وی در انتخابات دانسته و پیش‌بینی کردند که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، وی پیروز آن خواهد بود.

عمران خان که بازیکن سابق کریکت و یک سیاست‌مدار کاریزماتیک است، در سال 2018 به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد، اما در پایان دوره تصدی‌اش با ارتش قدرت‌مند پاکستان اختلاف پیدا نمود.

وی در نهایت و پس از یک سری جدایی از حزبش، اکثریت خود را در مجلس از دست داد و با رای عدم اعتماد از قدرت کنار گذاشته شد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان گفته بود که امریکا دولت وی را تهدید کرده بود که در صورت کنار نرفتن از قدرت، با «پی‌آمدهایی» روبه‌رو می‌شود.

عمران خان: رهبران پاکستان در چهل سال گذشته خواسته‌های امریکا را اجرا کرده‌اند

وداع تلخ عمران خان با قدرت؛ پارلمان او را کنار زد

عمران خان هوادارانش را برای راهپیمایی ضد حکومتی فراخواند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x