صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تلاش امریکا برای تسلط کامل بر منطقه هند و اقیانوس آرام

یک کارشناس مسایل اقیانوسیه تاکید کرد که امریکا در تلاش برای به سیطره در آوردن مناطقی است که از جانب چین در آن‌جا احساس خطر می‌کند.

یک کارشناس مسایل اقیانوسیه تاکید کرد که امریکا در تلاش برای به سیطره در آوردن مناطقی است که از جانب چین در آن‌جا احساس خطر می‌کند.

پیک‌آفتاب: ساندر نات باتارای، رئیس مرکز مطالعات چین در نپال تاکید کرد که چارچوب اقتصادی پیشنهادی امریکا موسوم به هم‌کاری‌های هند و اقیانوس آرام، راهبردی برای گسترش استیلای واشنگتن در این منطقه است.

در همین حال، خبرگزاری شینهوا به نقل از باتارای نوشته است: “چارچوب اقتصادی که روز دوشنبه گذشته در سفر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به جاپان راه‌اندازی شد، تلاشی برای اقتصادی نشان دادن گفتگو‌های امنیتی است.”

او در ادامه افزود: “شکی نیست که ائتلاف چهارگانه شامل جاپان، هند، استرالیا و امریکا در درجه اول با هدف مقابله با چین است که واشنگتن آن‌را تهدیدی بزرگ برای برتری جهانی فراملی خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم می‌داند.”

این کارشناس نپالی تاکید کرد علاوه بر این، این چارچوب اقتصادی توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان یک ترفند امریکایی برای تأسیس سازمانی است که کاملاً تحت نظارت و کنترل ضمنی واشنگتن کار می‌کند. این چارچوب اقتصادی قطعاً در راستای گسترش ماجراجویی برتری‌جویی امریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام فعالیت می‌کند و سود قابل توجهی برای کشور‌های عضو ندارد.

باتارای تایید کرد که قابلیت‌های چین، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، بیش‌تر از جاپان، استرالیا یا هند است و او معتقد است با توجه به پیش‌رفت‌های فنی چین، تلاش‌ها برای مهار رشد آن توسط هر قدرتی قابل درک است.

گفته می‌شود که چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام برای رفاه، تلاشی است برای نجات بخشی از مزایای مشارکت در یک توافق تجاری گسترده‌تر مانند توافقی که ترامپ از آن خارج شد، محسوب می‌شود. این توافق اکنون به نام توافق جامع و مترقی برای مشارکت کشور‌های حوزه اقیانوس آرام شناخته می‌شود. پیش‌تر این توافق با نام “TPP” شناخته می‌شد، اما بدون موافقت امریکا، مخالفتی سیاسی با توافقی که به گفته برخی موجب از دست رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود.

این در حالی مطرح می‌شود که تنش بین چین و امریکا شدت گرفته و پیش‌تر بلومبرگ گفته بود که دولت امریکا مایل است با ارائه یک بسته کمک نظامی به هند، از این کشور بخواهد به تدریج هم‌کاری دفاعی‌اش با روسیه را کاهش دهد.

بلومبرگ: امریکا در تلاش دور کردن هند از روسیه است

نقش مستقل چین در موازنه قوای روسیه و امریکا

امریکا: نمی‌توانیم روابط هند و روسیه را به سرعت مختل سازیم

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x