صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تحصن حامیان مقتدی صدر در برابر شورای عالی قضایی عراق

هواداران مقتدی صدر، مقابل شورای عالی قضایی این کشور در منطقه سبز بغداد تحصن کردند.

هواداران مقتدی صدر، مقابل شورای عالی قضایی این کشور در منطقه سبز بغداد تحصن کردند.

پیک‌آفتاب: خبرگزاری دولتی عراق گزارش داده که این معترضان امروز سه‌شنبه 23 اگست، خیمه‌های خود را مقابل مقر شورای عالی قضایی برپا کردند و خبرگزاری فرانسه نیز تعداد تحصن‌کنندگان را «صدها تن» گزارش کرد.

این در حالی است که تحصن حامیان صدر مقابل پارلمان عراق نیز که از هفته‌ها قبل آغاز شده، هم‌چنان ادامه دارد و نیروهای رقیب نیز در جاده‌ای در نزدیکی منطقه سبز بغداد جداگانه تحصن کرده‌اند.

عراق اکنون با یک بُن‌بست سیاسی بی‌سابقه روبه‌روست و بیش از ده ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، نیروهای سیاسی به ویژه دو جناح اصلی شیعه در عراق، هنوز بر سر انتخاب رئیس ‌جمهور و نخست ‌وزیر به توافق نرسیده‌اند.

اعتراضات اخیر حامیان صدر پس از معرفی نامزد مورد نظر «چهارچوب هم‌آهنگی»، ائتلافی از نیروهای سیاسی تحت حمایت ایران، برای مقام نخست ‌وزیری عراق آغاز شد و در ادامه مقتدی صدر با محکوم کردن «فساد» در عراق، بر ضرورت تغییرات بنیادین در نظام سیاسی این کشور تاکید کرد.

هم‌چنین صدر از شورای عالی قضایی عراق خواسته بود که پارلمان را برای برگزاری انتخابات زودهنگام منحل اعلام کند، اما این شورا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس اصل «تفکیک قوا»، اختیارات لازم برای انحلال مجلس نمایندگان را ندارد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر عراق هفته گذشته نشستی را با حضور رهبران احزاب سیاسی برگزار کرد، اما مقتدی صدر اعلام کرد به روند این گفتگوها نمی‌پیوندد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر صدها تن از هواداران مقتدی صدر، روحانی تندرو عراقی روز 31 جولای، در مقر پارلمان این کشور باقی ماند و علیه فساد اداری و سوی مدیریت سیاسی اعتراض کردند.

تنش‌های بی‌پایان عراق؛ در ادامه تظاهرات 125 تن در این کشور زخمی شدند

نتایج انتخابات پارلمانی عراق مشارکت 41 درصدی مردم را نشان میدهد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x