صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

تام وست: جهان عمیقاً نگران بازداشت‌های گسترده طالبان است

نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته که از بازداشت‌های گسترده فعالان حقوق زن در افغانستان عمیقاً نگران است. تام وست گفته که همه می‌پرسند: "عالیه، تمنا و پروانه کجا هستند؟"

نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته که از بازداشت‌های گسترده فعالان حقوق زن در افغانستان عمیقاً نگران است. تام وست گفته که همه می‌پرسند: “عالیه، تمنا و پروانه کجا هستند؟”

پیک‌آفتاب: پس از برگزاری نشست سه روزه در اسلو، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته که جهان به شدت نگران بازداشت‌های گسترده از سوی طالبان در افغانستان است. تام وست در حساب توییتر خود آزادی بیان را حق اساسی همه شهروندان افغانستان خوانده و تاکید کرده که تلاش‌ها برای رهایی فوری «عالیه، تمنا و پروانه» ادامه دارد.

نماینده ویژه امریکا نوشته است: “عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن، به ویژه فعالان زن مفقود شده است. جهان از خود می‌پرسد: تمنا، پروانه و عالیه کجا هستند؟ من و هم‌کارانم هم‌چنین برای بازگشت امن آن‌ها تلاش می‌کنیم. آزادی بیان حق اساسی همه افغان‌هاست.”

نماینده ویژه امریکا هم‌چنین در رشته توییت‌هایی از گفتگوهای اسلو ابراز رضایت کرده و گفته که در این نشست سه روزه تمامی مسایل با رهبران طالبان در میان گذاشته شده است. او هم‌چنین از دیدار با نمایندگان جامعه مدنی و فعالان حقوق زن افغانستان ابراز خرسندی کرده و از آنان به عنوان «نمایندگان شجاع» یاد کرده است. او نوشته است: “افتخار ملاقات با فعالان شجاع حقوق بشر، خبرنگاران، رهبران سکتور خصوصی و مامورین اسبق دولتی از داخل و خارج افغانستان را داشتم. پیام‌های آنان به طالبان قانع کننده و فوری بود.”

نماینده ویژه امریکا تاکید کرده که در نشست اسلو تذکرات جدی به هیئت طالبان داده شده است، از جمله این‌که؛ بازداشت‌های خودسرانه باید پایان یابد. حقوق بشر باید حفاظت شود. دست‌رسی بدون مانع برای زنان و دختران به مکاتب دولتی در سراسر کشور در تمام سطوح، باید یک اولویت اساسی باشد.

در همین حال، نمایندگی سازمان ملل نیز در پاسخ به توییت نماینده ویژه امریکا بر آزادی کامل زنان تاکید کرده است. یوناما گفته است که باید تمامی دروازه‌های به روی زنان باز باشد.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x