صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

ایجاد شکاف عمیق در درون دولت امریکا در نتیجه تحریم‌ها علیه روسیه

یک رسانه امریکایی در گزارشی نوشته است که تحریم روسیه بابت جنگ در اوکراین، شکاف عمیق ولی جدیدی را میان دولت امریکا ایجاد کرده است.

یک رسانه امریکایی در گزارشی نوشته است که تحریم روسیه بابت جنگ در اوکراین، شکاف عمیق ولی جدیدی را میان دولت امریکا ایجاد کرده است.

پیک‌آفتاب: بلومبرگ با نشر گزارشی گفته است که مقامات دولت امریکا بر سر این‌که تحریم‌ها علیه روسیه را تا چه اندازه می‌توان بدون تضعیف اقتصاد امریکا یا ضربه زدن به اتحاد کشورهای غربی گسترش داد، دچار اختلاف هستند.

بلومبرگ تصریح کرده است که تیم بایدن از زمان شروع درگیری‌ها در اوکراین، از طرح‌های تحریمی علیه روسیه حمایت کرده است، اما اکنون این بحث میان مقامات امریکا داغ شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به این تنبیهات اقتصادی اهمیتی نداده و به جنگ در اوکراین ادامه می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از افرادی که نمی‌خواهند هویت‌شان ذکر شود، درباره مباحثات داخلی دولت امریکا نوشته است که در حال حاضر بر سر این‌که فشار علیه روسیه تا کجا پیش برود، اختلاف به وجود آمده است.

گزارش تصریح می‌کند که یک گروه شامل بسیاری از مقامات وزارت خارجه امریکا و کاخ سفید، خواهان اقداماتی سنگین‌تر هستند که به نام “تحریم‌های ثانویه” شناخته می‌شوند و معتقدند که می‌توان بر مخالفت‌های انجام شده از سوی برخی متحدان، غلبه نمود.

گروه دیگری از مقامات دولت بایدن که بیش‌تر آن‌ها در وزارت خزانه‌داری حضور دارند، از ایجاد تحریم‌های بیش‌تر نگران‌اند. آن‌ها می‌گویند که همین حالا اخلال در زنجیره‌های تامین، تورم، افزایش قیمت نفت و بحران احتمالی مواد خوراکی ایجاد شده که پی‌آمد آن برای مردم سنگین است.

بلومبرگ می‌نویسد که برخی دیگر از قیمت بالای پترول در تانک‌های تیل‌، در حالی‌که چیزی به انتخابات میان‌دوره‌ای کانگرس باقی نمانده، نگران بوده و آن‌را مولفه‌ای منفی برای دموکرات‌ها می‌دانند. این دسته، یک رویکرد آزمایش نشده را مد نظر دارند که گذاشتن سقف برای قیمت نفت را شامل شده و به کشورهای مختلف اجازه خرید نفت روسیه را داده، اما درآمد مسکو را محدود می‌کند.

بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه، از اوضاع داخلی امریکا می‌نویسد که کناره‌گیری دالیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی که مدیریت تحریم‌های دولت را بر عهده داشت، موجب تشدید چالش‌های دولت امریکا شده است. سینگ اخیراً به هند سفر کرده بود تا به این کشور فشار آورده و آن‌را از روسیه دور نماید.

بلومبرگ می‌افزاید که کشمکش‌ها در دولت امریکا، تنش وسیع‌تری را در میان متحدان دو سوی اقیانوس اطلس بازتاب داده است. یکی از این تنش‌ها در اتحادیه اروپا مشهود است که قصد دارند نفت روسیه را تحریم کنند، اما این اقدام با مخالفت برخی اعضا مواجه شده است.

در این گزارش آمده که شمار فزاینده‌ای از مقامات امریکا به دنبال این هستند که با اقدام علیه کشورها یا شرکت‌هایی که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند، اتحاد میان غربی‌ها را محک بزنند. این دسته از مقامات امریکایی می‌گویند که چنین تحرکاتی باید بر اهداف دقیقی متمرکز بوده و مشابه تحریم‌های گسترده علیه ایران نباشند که تمام کشورهایی که با تهران تبادل داشته باشند را شامل می‌شد.

در مورد این رویکرد نیز عده‌ای مخالفت کرده و برخی مقامات تندرو‌تر امریکا نیز می‌گویند که با ورود به ماه چهارم درگیری در اوکراین، زمان برای چنین اقداماتی فرا رسیده است. عده‌ای معتقدند فشار بیش‌تر بر روسیه کارساز نخواهد بود، همان‌طور که در قبال دیگر کشورها مانند کوریای شمالی و ونزوئلا نیز کارساز نبوده است. در این میان، عده‌ای که از گذاشتن سقف قیمت برای نفت حمایت می‌کنند، رویکرد محتاطانه‌تری را دنبال می‌کنند.

بلومبرگ می‌نویسد که مباحثات فعلی در دولت امریکا به ارزیابی گسترده‌تر از اثرگذاری تحریم‌ها نیز رسیده است. دولت بایدن از این استدلال که تحریم‌ها می‌توانند موجب خاتمه سریع‌تر جنگ شوند، تغییر جهت داده و این ادعا را مطرح کرده است که تحریم‌ها و کنترل واردات و دیگر محدودیت‌ها در درازمدت و شاید ظرف چند سال موجب تضعیف روسیه شود.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر نیوز 18 (بخش آنلاین شبکه سی‌ان‌ان – نیوز 18) با نشر گزارشی به نقل از اندیشکده رند کارپوریشن (Rand Corporation Think Tank) گفته بود که پنج متحد اصلی امریکا شامل کشورهای جاپان، کوریای جنوبی، استرالیا، تایلند و فیلیپین به احتمال بسیار کمی با میزبانی موشک‌های امریکایی میان‌بُرد مستقر در زمین موافقت می‌کنند.

متحدان واشنگتن آماده همکاری با امریکا برای مقابله با چین نیستند

مارک میلی: اقدام نظامی بر رفع محاصره «اودسه» خطرناک است

مسکو: تحویل جنگ‌افزار جدید به اوکراین، خطر جنگ روسیه و امریکا را در پی دارد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x