صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اوکراین: حملات روسیه، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا را صدمه زده است

شرکت ملی تولید انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد که حملات روز گذشته نیروهای روسی، صدمات شدیدی به نیروگاه زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا، وارد کرده است.

شرکت ملی تولید انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد که حملات روز گذشته نیروهای روسی، صدمات شدیدی به نیروگاه زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا، وارد کرده است.

پیک‌آفتاب: شرکت انرگواتم اوکراین روز گذشته 6 اگست، با انتشار گزارشی در صفحه تلگرام خود نوشت که خط فشار‌ قوی این نیروگاه قطع شده و بدون برق، امکان خنک نگه‌داشتن حوض‌های ذخیره 20 هزار سوخت هسته‌ای با پمپ‌های خنک‌کننده در این نیروگاه وجود ندارد و در صورت ادامه قطعی برق، یک فاجعه هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر؛ رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گفتگو با اسوشیتدپرس از لزوم اجازه فوری به بازرسان این آژانس برای دیدار از نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین خبر داده و گفته است که وضعیت در این نیروگاه هر روز خطرناک‌تر می‌شود.

نیروهای روسی اوایل مارچ 2022، در اولین روزهای تهاجم خود این نیروگاه در جنوب‌شرق اوکراین را اشغال کردند.

گروسی می‌گوید کنترل این نیروگاه «به طور کامل» از دست خارج شده و هم‌اکنون نبردهای سخت در نزدیکی این نیروگاه در جریان است.

این در حالی است که اوکراین و روسیه هم‌دیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم کرده‌اند.

گروسی هم‌چنین گفته است که ارسال قطعات یدکی و تجهیزات لازم برای نیروگاه اتمی یاد شده نیز کماکان مختل است و اعزام بازرسان آژانس به این نیروگاه بسیار مهم است.

از سوی دیگر، اسوشیتدپرس می‌نویسد که صدمه به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند به فاجعه دیگری در مقیاس حادثه چرنوبیل در سال 1986 منجر شود.

نیروهای روسی هم‌چنین نیروگاه چرنوبیل اوکراین را نیز ماه‌هاست که در اشغال خود دارند. گروسی 27 اپریل، از این نیروگاه بازدید کرد.

هر دو نیروگاه یاد شده اگرچه در اشغال و کنترل نظامیان روس هستند، اما به پرسنل اوکراینی اجازه ادامه فعالیت در این نیروگاه‌ها داده شده است.

ماه حوت سال گذشته نیز یکی از ساختمان‌های نیروگاه اتمی زاپوریژیا مورد هدف موشک‌های روسی قرار گرفته بود.

با این حال، کرملین روز گذشته 6 اگست، نیروهای اوکراینی را مسئول حمله به این نیروگاه خواند و آن‌ها را به «تروریزم هسته‌ای» متهم کرد.

اداره اطلاعات نظامی بریتانیا روز گذشته 6 اگست، در تازه‌ترین ارزیابی خود از اوضاع جنگ روسیه در اوکراین، اعلام کرد که نبردها در آستانه ورود به یک مرحله جدید است و بیش‌تر عملیات جنگی در جبهه‌ای به طول 350 کیلومتر در جنوب‌غرب، از نزدیکی زاپوریژیا تا خرسون، به موازات رودخانه دنیه‌پر، متمرکز خواهد شد.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اوکراین گفته بود که روسیه در دستگاه تولید انرژی اتمی اشغال شده زاپوریژیای این کشور، تسلیحات نظامی را جابه‌جا کرده و از آن‌جا بر مناطق جنوبی اوکراین موشک فیر می‌کند. پیترو کوتین، رئیس اداره انرژی اتمی اوکراین روز 17 جولای، گفت که وضعیت در این دستگاه اشغال شده که بزرگ‌ترین دستگاه اتمی جهان پنداشته می‌شود، وخیم است.

اوکراین: روسیه از دستگاه تولید انرژی اتمی اشغال شده، راکت فیر می‌کند

جوزپ بورل: اروپا در پی دراماتیک کردن تنش بین اوکراین و روسیه نیست    

اوکراین با پهپاد، مقر ناوگان روسیه در کریمه را هدف قرار داد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x