صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

اوچا: کارمندان زن بشردوستانه در افغانستان، با آزار و ارعاب مواجه هستند

اوچا یا دفتر هم‌آهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل برای در افغانستان می‌گوید که تسلط مجدد دوباره طالبان در افغانستان، بالای مشارکت زنان در کارهای بشردوستانه تاثیر منفی داشته و کارمندان زن بشردوستانه روزانه با آزار، ارعاب و بدرفتاری مواجه هستند.

اوچا یا دفتر هم‌آهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل برای در افغانستان می‌گوید که تسلط مجدد دوباره طالبان در افغانستان، بالای مشارکت زنان در کارهای بشردوستانه تاثیر منفی داشته و کارمندان زن بشردوستانه روزانه با آزار، ارعاب و بدرفتاری مواجه هستند.

پیک‌آفتاب: اوچا یا دفتر هم‌آهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان روز گذشته 14 سپتمبر، گزارشی را با عنوان «مشارکت زنان در امور بشردوستانه در افغانستان» منتشر کرده و می‌گوید که تسلط مجدد طالبان در افغانستان در ماه اگست سال گذشته، بر مشارکت زنان در کارهای بشردوستانه تاثیر منفی داشته است.

اوچا در بخشی از گزارش خود، افغانستان را یکی از سخت‌ترین مکان‌ها در جهان برای کار زنان، توانایی زنان برای مشارکت ایمن، معنادار و جامع در اقدامات بشردوستانه طی یک سال گذشته، معرفی کرده است.

در این گزارش آمده است: “در میان مجموعه فزاینده‌ای از محدودیت‌ها که حقوق و آزادی‌های اولیه زنان را محدود می‌کند، فعالین زن که در امور بشردوستانه نقش دارند، روزانه با آزار، ارعاب و بدرفتاری مواجه می‌شوند؛ از لحظه‌ای که خانه‌های خود را ترک می‌کنند تا زمانی‌که باز می‌گردند.”

در گزارش به نقل از کارمندان زن بشردوستانه آمده است که دستورالعمل طالبان به ویژه شرط هم‌راهی آنان با محرم، باعث ایجاد محیطی نامطمئن و ناامن برای آن‌ها در هنگام سفر و به ویژه در ایست‌های بازرسی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، کارمندان زن و مرد بشردوستانه گفته‌اند که مقامات محلی طالبان از آزار کلامی و رفتار تهدیدآمیز و حتا خشونت فیزیکی در ایست‌های بازرسی از جمله برای زوج‌های متاهل استفاده می‌کنند.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که روز 12 سپتمبر، هیئت معاونت سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی گفته است که طالبان کارمندان زن این نهاد را بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. طالبان اما گفته‌اند که از جانب آنان چنین اقدامی صورت نگرفته است.

یوناما: طالبان شماری از زنان کارمند ما را بازداشت کردند

در بخش دیگری از گزارش اوچا، آمده است که از 171 ولسوالی در سراسر افغانستان، توانایی زنان برای مشارکت در اقدامات بشردوستانه در 88 ولسوالی (51 درصد) کم و کم‌تر و تنها در 68 ولسوالی (40 درصد) بالا و بالاتر بوده است.

در این گزارش، ولایت‌های نورستان، بادغیس و قندز به عنوان دارای بدترین دسترسی برای کارمندان زن بشردوستانه در مقایسه با ولایت‌های بامیان، هرات، جوزجان و سمنگان که دارای بهترین دسترسی بودند، شناسایی شده‌اند.

اوچا در این گزارش گفته است که بدون اقدام فوری و قاطع، این خطر وجود دارد که شرکت زنان افغانستانی برای اقدامات بشردوستانه در افغانستان حتا سخت‌تر شود و عواقب باالقوه ویران‌گر برای زنانی که به مشارکت خود وابسته هستند، دارد.

طالبان سفر زنان بدون محرم شرعی را به صورت رسمی ممنوع کرد

عقب‌نشینی طالبان؛ مجاهد: منظورم خروج قاچاق از کشور بود

وزارت امر به معروف یا زندان جدید زنان

طالبان ورود زنان بدون “محرم شرعی” به مراکز صحی غزنی را ممنوع کردند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x