صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: فرمان ملا هبت‌الله خوب است، اما کارهای بیشتری نیاز است

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان از فرمان ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی درباره حقوق زنان استقبال کرده است. ملاهبت‌الله آخندزاده، در این فرمان شش ماده‌ای، ازدواج اجباری زنان را منع کرده است.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان از فرمان ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی درباره حقوق زنان استقبال کرده است. ملاهبت‌الله آخندزاده، در این فرمان شش ماده‌ای، ازدواج اجباری زنان را منع کرده است.

پیک‌آفتاب: توماس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان امروز شنبه ۱۳ قوس، از فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان استقبال کرده، اما در عین حال گفته که امارت اسلامی باید اقدامات بیشتری را در این زمینه روی دست گیرد. او در توییتی نوشته است: “فرمان امروزی که حق زن را برای تعیین اینکه با چه کسی ازدواج کند، تقویت می‌کند، قابل ستایش است. اما در عین حال، برای تضمین حقوق زنان در تمام جنبه‌های جامعه از جمله مکاتب، محل‌های کار، سیاست و رسانه‌ها، بسیار بیشتر مورد نیاز است.”

در فرمان رهبر امارت اسلامی که روز گذشته منتشر شد، به برخی از حقوق مدنی زنان توجه شده است. از جمله این که زن مال نیست، بلکه انسانی آزاد و اصیل است و اینکه رضایت خود دختر در هنگام ازدواج ضروریست.

با این همه در این فرمان بسیاری از حقوق انسانی زن نادیده گرفته شده است. از جمله به حقوق انسانی مثل آموزش، کار و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی زنان اشاره نشده است. از نکات قابل توجه دیگر در فرمان رهبر طالبان، تجویز مسئله چند همسری است که مطابق اسناد و مقررات بین‌المللی نقض آشکار حقوق بشری زن بوده و نوعی خشونت علیه زنان به حساب می‌آید.

رهبر امارت اسلامی در ماده ششم این فرمان گفته‌ است: «کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین‌شان عدل قایم کند‌».

این فرمان در حالی صادر می‌شود که پس از حاکمیت امارت اسلامی و خانه‌نشین شدن زنان و دختران، زنان در شهرهای مختلف به سیاست‌های امارت اسلامی در قبال زنان اعتراض کرده‌اند. زنان معترض خواهان حقوق برابر با مردان، اجازه تحصیل دختران و اجازه فعالیت و کار برای زنان هستند. موضوعی که مسئولان امارت اسلامی به بهانه نبودن مصئونیت شرعی آن را به تاخیر انداخته‌اند.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x