صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: تنگه تایوان آب‌راه بین‌المللی است؛ چین: این ادعای دروغ را محکوم می‌کنیم

امریکا می‌گوید که تنگه جداکننده تایوان از چین، یک آب‌راه بین‌المللی است. امریکا بار دیگر ادعای بیجینگ برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتیژیک را زیر سوال برد و گفت که از تایوان حمایت می‌کند.

امریکا می‌گوید که تنگه جداکننده تایوان از چین، یک آب‌راه بین‌المللی است. امریکا بار دیگر ادعای بیجینگ برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتیژیک را زیر سوال برد و گفت که از تایوان حمایت می‌کند.

پیک‌آفتاب: رویترز با نشر گزارشی به نقل از وزارت خارجه چین می‌نویسد که این کشور “حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر روی تنگه تایوان” دارد. وزارت خارجه چین در این گزارش تصریح کرده که برخی از کشورهای خاص، تنگه تایوان را “آب‌راه بین‌المللی” می‌نامند، ادعایی که نادرست است و ما آن‌را محکوم می‌کنیم.

در همین حال؛ ون‌بن وانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتی گفته است: “سرمایه‌گذاری در چین، سرمایه گذاری در آینده است. سیاست‌مداران ایالات متحده با پیشنهاد محدودیت‌های نابه‌جا برای تجارت عادی و روابط تجاری با چین، موفق نخواهند شد جلو توسعه چین را بگیرند.”

از سوی دیگر؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در خصوص این مسئله به رویترز گفته است: “تنگه تایوان یک آب‌راه بین‌المللی است. به این معنا که تنگه تایوان منطقه‌ای است که آزادی‌های دریاهای آزاد، شامل آزادی کشتی‌رانی و پرواز بر فراز آن مطابق قوانین بین‌المللی تضمین می‌شود.”

ند پرایس گفته است: “جهان علاقه به صلح و ثبات پایدار در تنگه تایوان دارد و ما این موضوع را برای امنیت و شکوفایی گسترده‌تر منطقه هند و اقیانوس آرام مهم می‌دانیم.”

از سوی دیگر، پرایس در توییتی نگاشته است: “امروز در جنوا، 47 کشور از جمله امریکا، با یک صدا صحبت کردند تا پیشینه عمیقاً نگران کننده حقوق بشر چین را برجسته کنند و از کمیشنری عالی خواستند تا گزارشی را که مدت‌ها به تعویق افتاده در مورد وضعیت سین‌کیانگ منتشر کند.”

از جانب دیگر؛ جو آنه او، سخنگوی وزارت خارجه تایوان، روز سه‌شنبه موضع چین را “استدلال غلط” خواند.

سخنگوی وزارت خارجه تایوان تاکید کرد که تایوان همواره به اقدامات کشتی‌های خارجی در تنگه تایوان که مطابق با قوانین بین‌المللی باشد، به ویژه عبور بی‌ضرر احترام می‌گذارد. ما ماموریت‌های کشتی‌رانی آزادانه امریکا به منظور ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای را درک کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

او افزود که تنگه تایوان جز آب‌های بین‌المللی است و آب‌های خارج از آب‌های سرزمینی ما تابع اصل “آزادی دریاهای آزاد” حقوق بین‌الملل است.

در همین حال؛ سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان امروز چهارشنبه گفت که این تنگه “به هیچ وجه دریای درون‌مرزی چین نیست.”

این در حالی است که تنگه تایوان منشا تنش نظامی گاه‌وبی‌گاه میان بیجینگ و تایپه از سال 1949 شمرده می‌شود.

در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی امریکا و در مواردی کشتی‌هایی از کشورهای متحد آن نظیر بریتانیا و کانادا از این تنگه گذر کرده و خشم بیجینگ را برانگیخته‌اند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر معاون وزیر خارجه چین اعلام کرده بود که اگر امریکا با کارت تایوان بازی کند، “واشنگتن” با پی‌آمدهای غیرقابل تصوری روبه‌رو خواهد شد و بیجینگ با تحریم‌هایی شبیه به تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

چین: تایوان خاک ماست؛ از تهدیدهای امریکا نمی‌ترسیم

رئیس جمهور تایوان از چین خواست به «ماجراجویی نظامی» پایان دهد

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x