صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

امریکا: تلاش‌ها جهت تامین حقوق بشر در افغانستان بی‌نتیجه بوده است

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، از ادامه محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان و عدم مشارکت معنادار آنان در جامعه، عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، از ادامه محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان و عدم مشارکت معنادار آنان در جامعه، عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.

پیک‌آفتاب: نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان در توییتی گفته است که از موثر نبودن فشارهای بین‌المللی بر طالبان برای دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان ناامید شده است. او در رشته توییتی گفته است: “با این حال، من به شدت نگران اقدامات و موضع کنونی طالبان در مناطقی هستم که دفترم بر آن نظارت می‌کند و از این‌که تعامل قوی بین‌المللی تا این مرحله نتایج معناداری برای زنان، دختران و جمعیت‌های در معرض خطر افغانستان به هم‌راه نداشته است، ناامیدم”.

امیری پس از دیدار توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و هیئت هم‌راهش با طالبان، در توییتی نوشت که او پس از رای‌زنی‌ها تصمیم گرفته است که در این نشست‌ها شرکت نکند. او افزوده “هرگاه نشانه‌ای از برداشتن گام‌های عملی دیده شود، با طالبان دیدار خواهیم کرد”.

توماس وست در توییتی گفته است که نگرانی‌های عمیق خود را در مورد گسترش محدودیت‌ها در مورد حقوق افغانستانی‌ها، کمک‌های تحت پوشش زلزله، ثبات اقتصادی، تروریزم، مبارزه با مواد مخدر و سایر موضوعات با هیئت طالبان مطرح کرده است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که توماس وست در 29 جون، با هیئت هم‌راهش به شمول نمایندگان وزارت خزاین و اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده(USAID)  با هیئت طالبان دیدار کرد تا در مورد وضعیت زنان افغانستانی و محدودیت‌های روزافزون طالبان بر حقوق دختران گفتگو کند.

در این بیانیه آمده است: “امریکا از خواست مردم افغانستان مبنی بر اجازه بازگشت دختران به مکتب‌ها و اجازه کار به زنان برای کمک به رشد اقتصادی کشور و داشتن یک زندگی آزاد حمایت می‌کند”.

در همین حال؛ ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، گفت که وضعیت دختران، زنان و حقوق بشر در این کشور برای افغانستان فاجعه‌بار است و در کنار توجه بیش‌تر، باید گام‌های قطعی در این زمینه برداشته شود.

او روز جمعه در شورای حقوق بشر سازمان ملل در جنوا گفت که رویکرد کنونی طالبان در قبال دختران، زنان و حقوق بشر در افغانستان با دوره قبلی حکومت‌شان در دهه 1990 میلادی تفاوتی ندارد.

او در توییتی نگاشته است: “مقامات فعلی در افغانستان به طور گسترده زندگی زنان را کاهش داده‌اند، به طور عمدی به استقلال، آزادی و حیثیت زنان و دختران حمله کرده‌اند و فرهنگ معافیت از مجازات را ایجاد نموده‌اند”.

او گفته است که از سرگیری آموزش متوسطه دختران تنها نیاز نیست. در ماه‌های اخیر، علاوه بر سرکوب معترضان توسط طالبان، محدودیت‌های متعددی در قسمت کار، سفر و پوشش زنان اعمال شده که دست‌آوردهای زنان و دختران در بیست سال گذشته را از بین برده است”.

گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان در توییت دیگر گفته که من از طالبان می‌خواهم که گفتگوی معنادار با زنان افغانستان ایجاد کنند، به خواسته‌های آن‌ها گوش دهند و مستقیماً پاسخگو باشند. او گفته که من از کشورهای عضو می‌خواهم که حمایت از زنان و دختران افغانستان را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افزایش دهند”.

ریچارد بنت، ممانعت زنان از مشارکت در امور اجتماعی، تبعیض و خشونت در برابر آنان را محکوم کرده و از طالبان خواسته است که برای شنیدن خواسته‌های زنان و دختران با آن‌ها گفتگوی معنادار داشته باشند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر و ناتوانی طالبان ابراز نگرانی کرده بود. نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفته بود که اعضای این اتحادیه از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر به ویژه برای زنان، دختران و گروه‌های قومی، عدم مشارکت سیاسی و ناتوانی طالبان در اتخاذ سیاست‌های منسجم در راستای تعهدات‌شان به مردم افغانستان نگران هستند.

نگرانی اتحادیه اروپا از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد زنان افغانستان نشست اضطراری برگزار می‌کند

امریکا و آلمان: طالبان حقوق بشر، حق کار و تحصیل زنان را تامین کنند

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x