صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افزایش رویکردهای خشونت‌آمیز؛ درگیری‌های شدید مرزی میان ارمنستان و آذربایجان

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از وقوع درگیری‌های گسترده‌ در طول مرزهای دو کشور و کشته شدن 49 تن از نیروهای ارمنستان خبر دادند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از وقوع درگیری‌های گسترده‌ در طول مرزهای دو کشور و کشته شدن 49 تن از نیروهای ارمنستان خبر دادند.

پیک‌آفتاب: وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه 13 سپتمبر، با توپ‌خانه، پهپاد و سلاح‌های کالیبر بزرگ، مواضع نظامیان ارمنستان را در مسیرهای گوریس، سوتک و جرموک هدف حمله قرار دادند که در نتیجه تاکنون دست‌کم 49 سرباز این کشور کشته شده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم، ارمنستان را به «اقدامات خراب‌کارانه و تحریک‌آمیز» در نزدیکی مناطق مرزی داشکسان، کلباجار و لاچین متهم کرد.

براساس اعلامیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، حملات توپ‌خانه‌ای نیروهای ارمنستان به مواضع و پایگاه‌های این کشور در مناطق مرزی، منجر به تلفات و آسیب‌رسیدن به زیرساخت‌های نظامی شده است.

از سوی دیگر، امریکا با ابراز نگرانی از وضعیت ایجاد شده در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این مناطق شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با نشر توییتی نگاشته است: “ایالات متحده عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به خصومت‌های فعال بین ارمنستان و آذربایجان است. ما خواهان توقف فوری درگیری‌های نظامی هستیم. هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری وجود ندارد”.

افزایش تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که می‌تواند صلح در این منطقه را با خطر مواجه سازد، با انتقادات بین‌المللی مواجه است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از نخستین جنگ بر سر قره‌باغ در اوایل دهه ۱۹۹۰ با بیش از ۳۰ هزار کشته، بار دیگر در پاییز ۲۰۲۰، بر سر کنترل این منطقه با یک‌دیگر درگیر شدند.

در جنگ سال ۲۰۲۰، بیش از 6500 تن کشته شدند و بخش‌هایی از قره‌باغ به موجب یک توافق آتش‌بس میان ایروان و باکو که با میانجی‌گری مسکو منعقد شد، تحت حاکمیت دوباره جمهوری آذربایجان درآمد.

البته پس از این توافق هم گزارش‌هایی از وقوع درگیری‌های پراکنده هم‌راه با تلفات منتشر شده است.

الهام علی‌اُف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در ماه می، در پی گفتگوهای‌شان با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با یک‌دیگر به توافق رسیده بودند تا مذاکرات درباره یک معاهده صلح بر سر منطقه قره‌باغ را پیش ببرند.

ارمنستان پیش‌تر از جامعه جهانی خواسته بود تا مانع «اقدام‌های تهاجمی» جمهوری آذربایجان شوند.

این در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر رهبران آذربایجان و ارمنستان برای بحث درباره طرح صلح منطقه مورد مناقشه ناگورنو‌-قره‌باغ در بروکسل دیدار کردند.

گفتگوی رهبران آذربایجان و ارمنستان درباره قره‌باغ در بروکسل

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x