صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آمادگی طالبان افغانستان برای اقدام نظامی علیه طالبان پاکستانی

طالبان افغانستان وعده داده‌اند درصورتی که گفتگوهای اسلام‌آباد با تحریک طالبان پاکستانی نتیجه ندهد، این گروه علیه طالبان پاکستانی اقدام نظامی می‌کند.

طالبان افغانستان وعده داده‌اند درصورتی که گفتگوهای اسلام‌آباد با تحریک طالبان پاکستانی نتیجه ندهد، این گروه علیه طالبان پاکستانی اقدام نظامی می‌کند. سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که طالبان افغانستان به اسلام‌آباد گفته است، از هیچ گروهی مخالف اسلام‌آباد حمایت نمی‌کند.

پیک‌آفتاب: منصوراحمد خان، سفیر پاکستان در کابل به روزنامه اکسپرس تریبون گفته است: طالبان افغانستان آماده‌ی اقدام نظامی علیه طالبان پاکستانی هستند. آقای احمدخان با اشاره به میانجی‌گری سراج حقانی رهبر شبکه حقانی، بین اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان گفته است، درصورتی که این گفتگوها نتیجه ندهد، طالبان افغانستان آماده است تا علیه طالبان پاکستانی «TTP» اقدام نظامی کند.

سفیر پاکستان در پاسخ به این سئوال که گفتگوها بین اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستانی به دلیل خودداری طالبان افغانستان از اقدام نظامی علیه این گروه صورت گرفته، به اکسپرس تریبون گفته است: “طالبان در هیچ مرحله‌ای نگفته است که از تحریک طالبان پاکستان محافظت می کند یا به آنها پناه می‌دهد. در هر مرحله آنها به ما اطمینان داده‌اند که هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نخواهد داشت.” او افزوده است: “طالبان به ما اطمینان داد که علیه همه این گروه‌ها اقدام نظامی صورت خواهد گرفت.”

به نوشته روزنامه اکسپرس تریبون، مقامات پاکستانی در تعاملات خود با رهبری طالبان افغانستان، از آنها خواستند تا نه تنها به گروه‌های نظامی مخالف اسلام‌آباد پناه ندهند، بلکه باید به دنبال اقدام نظامی علیه آنها باشند. روزنامه افزوده که پس از تصرف کابل توسط طالبان در 15 اگست، پاکستان فهرستی از تروریست‌های تحت تعقیب را با طالبان به اشتراک گذاشته که به دنبال استرداد آنها بودند.

روزنامه نوشته که رهبری طالبان اما، پیشنهاد آغاز گفتگو با تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های وابسته را به اسلام‌آباد ارائه کرده، اما وعده داده که علیه گروه‌های که مایل به آشتی نیستند، اقدام نظامی خواهد کرد. به نوشته روزنامه، به همین دلیل پاکستان مذاکراتی را با تحریک طالبان این کشورآغاز کرده که بر اساس گزارش‌ها، دو طرف تاکنون دست‌کم سه دیدار رو در رو داشته‌اند، یک دیدار در کابل و دو دیدار در خوست برگزار شده است.

پاکستان در تلاش است تا عناصر آشتی‌پذیر را در داخل تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های وابسته به آن جلب کند. به گفته مقامات آگاه با استراتژی دولت، اگر پاکستان در جلب عناصر آشتی‌پذیر موفق شود، گروه تروریستی را تضعیف خواهد کرد.

طالبان افغانستانی میانجی طالبان پاکستانی و دولت پاکستان

طالبان افغانستان، میزبان مذاکرات صلح پاکستان

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x