صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آزادسازی سرمایه‌های مسدود شده‌ی افغانستان، محور گفتگوهای هفته آینده‌ی طالبان و امریکا

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی از آغاز دور تازه گفتگوهای صلح بین نمایندگان امریکا و طالبان در هفته آینده خبر داد. او گفت که این گفتگوها در قطر انجام می‌شود و در آن تلاش می‌شود تا پول‌های منجمد شده افغانستان آزاد شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی از آغاز دور تازه گفتگوهای صلح بین نمایندگان امریکا و طالبان در هفته آینده خبر داد. او گفت که این گفتگوها در قطر انجام می‌شود و در آن تلاش می‌شود تا پول‌های منجمد شده افغانستان آزاد شود.

پیک‌آفتاب: وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که دور تازه گفتگوهای این کشور با طالبان هفته آینده در قطر از سر گرفته می‌شود. ند پرایس، سخنگوی این وزارت گفته که محور این مذاکرات مبارزه با تروریزم و بحران انسانی در افغانستان می‌باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا؛ توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفتگوهای برنامه‌ریزی شده دو هفته‌ای را رهبری خواهد کرد. او تاکید کرد که دو طرف درباره عملیات ضد تروریستی علیه داعش و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد فروپاشیده‌ افغانستان و عبور امن از افغانستان برای شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار می‌کردند، گفتگو خواهند کرد. دور اول گفتگوهای امریکا و امارت اسلامی هفدهم میزان نیز در قطر صورت گرفته بود.

دیدار هیئت‌های امریکا و طالبان در قطر/ متقی: امریکایی‌ها گفتند «کمک‌های صحی می‌کنیم»

 

در همین حال؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی آغاز دور تازه گفتگوها بین نمایندگان امریکا و طالبان را تایید کرده است. او گفته که این گفتگوها در قطر انجام می‌شود و در آن تلاش می‌شود تا پول‌های منجمد شده افغانستان آزاد شود. به گفته مجاهد با ادامه این دیدارها تعهدات تازه می‌شود و نگرانی‌ها از بین می‌رود و تلاش صورت می‌گیرد تا مشکلات اقتصادی حل گردد.

این در حالی است که پیش از این امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی در نامه‌ای به کانگرس امریکا، خواستار آزادی دارایی‌های مسدود شده افغانستان شده بود.

نامه وزارت خارجه امارت اسلامی به کانگرس امریکا: فرصت‌های بازسازی و توسعه افغانستان فراهم شده

اما توماس وست در پاسخ گفت: “ما روشن کردیم که اگر طالبان برای رسیدن به قدرت، مسیر نظامی را انتخاب کنند، کمک‌ها ناپدید خواهد شد، و این چیزی است که رخ خواهد داد.” توماس وست گفت، مسدود کردن دارایی‌های افغانستان مشکلات پیچیده قضایی دارد و به همین دلیل انتقال این پول از این حسابی به حساب دیگر ممکن نیست.

پیش از این هم واشنگتن بارها تاکید کرده بود که دارایی‌های افغانستان در بانک‌های این کشور را آزاد نخواهد کرد.

پاسخ امریکا به امارت اسلامی: وضعیت کنونی، نتیجه‌ی گرفتن قدرت از راه نظامی است

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل همچنین در گزارشی گفته است که جامعه بین‌المللی باید فوراً محدودیت‌های مالی افغانستان را که مانع ارائه خدمات صحی، غذا و سایر خدمات ضروری می‌شود، کاهش دهد و برای جلوگیری از بحران فزاینده‌ای که جان ده‌ها میلیون نفر را تهدید می‌کند، کمک‌های بشردوستانه را تسریع بخشد. این نهاد افزوده که بدون اجازه استفاده از ذخایر دولت افغانستان برای حمایت از مردم افغانستان، صحنه برای یک فاجعه انسانی در ماه‌های آینده آماده می‌شود.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x