صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

افغانستان و ادامه جنگ های بیست سال اخیر

افغانستان از جمله کشورهایست که همواره با جنگ و خونریزی دست و پنجه نرم کرده. اگر تنها روی اتفاقات دو دهه اخیر متمرکز شویم، افغانستان لانه امن و مطمئن برای تروریستان بوده و این روال ادامه دارد. بعد از ورود قوت های بین المللی، گمانه زنی ها مبنی بر پیروزی نیرو های خارجی و سقوط […]

افغانستان از جمله کشورهایست که همواره با جنگ و خونریزی دست و پنجه نرم کرده. اگر تنها روی اتفاقات دو دهه اخیر متمرکز شویم، افغانستان لانه امن و مطمئن برای تروریستان بوده و این روال ادامه دارد. بعد از ورود قوت های بین المللی، گمانه زنی ها مبنی بر پیروزی نیرو های خارجی و سقوط نیرو های طالبان بود، اما متأسفانه بعد از توافق دوحه، تسلیمی نظام به طالبان و فرار اشرف غنی عملا ثابت شد که نه تنها طالبان به انزوا قرار نگرفت بلکه به عنوان یک مجموعه سیاسی به جهان معرفی گردید.

حالا و با تغییر نظام فاصله مردم و رهبران سیاسی از دولت و دولت مردان فعلی بیشتر شده و این موضوع شرایط را پیچیده‌تر می سازد. با توجه به اتفاقات اخیر میتوان درک کرد اینکه نیروهای طالبان توانایی مدیریت اوضاع و شرایط فعلی افغانستان را ندارند.

زمانیکه به مشکلات فعلی دولت امارت اسلامی، تحرکات سران احزاب سیاسی در کشورهای مختلف را اضافه کنیم، گمانه زنی ها در مورد آینده مبهم و پیچیده برای افغانستان بیشتر و بیشتر می شود. با در نظر داشت سردی هوا، ممکن اندکی اوضاع جنگی در ولایات افغانستان آرام گردد، اما به احتمال زیاد شروع سال جدید به معنی تجدید قوا برای گروه های مخالف طالبان خواهد بود، این یعنی ورود نظام جدید طالبانی، نه تنها نقطه پایان جنگ در افغانستان نیست بلکه آغاز یک جنگ و خون ریزی دیگر خواهد شد. از سال ۱۴۰۰۱ می توان به عنوان یکی از مهمترین سالها برای افغانستان یاد کرد، چرا که ممکن است هر اتفاقی رخ دهد‌.

با توجه به تحرکات اخیر، نبود یک نظام همه شمول و ضعف در بخش مدیریت اوضاع، ممکن است رهبران سیاسی حمایت و توجه دولت ها را به خودشان جلب نمایند. گرچه نمی توان از وخامت اوضاع مردم در کشور به علت گرانی و بیکاری گذشت. صبر مردم به سر رسیده و حتی در روزهای اخیر شاهد مرگ چندین کودک به علت فقر و گرسنگی در غرب کابل بودیم. اگر وضعیت اینگونه به پیش برود، ممکن است در سال ۱۴۰۱  نظام جدید نیز به مشکل مواجه شده و سقوط نماید.

حسین داد سعادت استاد دانشگاه

             
     

5 14 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali
Ali
2 سال قبل

به خوبی مشکل ضعف در مدیریت اوضاع فعلی افغانستان بیان شده است.بسیار عالی بود.

Narges
Narges
2 سال قبل

این مقاله بسیار خوب بود

ahmadi
ahmadi
2 سال قبل

عالی

ahmadi
ahmadi
2 سال قبل

نویسنده به خوبی به موضوع شاره کرده است.

Heidary
Heidary
2 سال قبل

مقاله مفید و دقیق بود.

تماس با ما: contactus@paikaftab.com
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x