صداقت، دقت و شهروند محوری در خبررسانی

آنچه باید در مورد سرطان سینه در هر مرحله زندگی بدانید

اولین گام برای تشخیص زودرس سرطان سینه، خودآزمایی ماهانه سینه‌ها از سن ۲۰ سالگی است. شما باید این کار را در روزهای ۷ تا ۱۰ قاعدگی خود انجام دهید، زمانی که بافت سینه‌ها یکنواخت است.

اکتوبر ماه آگاهی از سرطان سینه است. در همین راستا متخصصان توصیه‌هایی را که باید در مورد پیشگیری و تشخیص سرطان سینه در سنین ۲۰، ۳۰، ۴۰ و بالاتر از آن رعایت کنید، گوشزد کرده‌اند.

پیک‌آفتاب: به گزارش نشریه بریتانیایی People، اولین گام برای تشخیص زودرس سرطان سینه، خودآزمایی ماهانه سینه‌ها از سن ۲۰ سالگی است. شما باید این کار را در روزهای ۷ تا ۱۰ قاعدگی خود انجام دهید، زمانی که بافت سینه‌ها یکنواخت است.

توده‌های سخت و بدون درد در سینه، گود افتادگی سینه‌ها، فرورفتگی نوک سینه، تغییر رنگ پوست سینه، و ایجاد تورم و یا قرمزی در بافت سینه که با مصرف آنتی‌بیوتیک از بین نمی‌رود، خروج مایع از نوک سینه‌ها. دکتر کلی هانت، رئیس بخش سرطان سینه مرکز سرطان ام. دی. اندرسون دانشگاه تگزاس می‌گوید: «اگر هر یک از این علائم بیش از یک هفته ادامه داشت، باید با داکتر متخصص در تماس باشید. دلایل زیادی برای این موارد وجود دارد، بنابراین نیازی به نگرانی نیست، اما بهتر است با داکتر خود مشورت کنید.»

اگر از سابقه خانوادگی سرطان سینه مطلع هستید، باید در سنین ۲۰ سالگی برای غربالگری سرطان سینه مورد آزمایش قرار بگیرید یا آزمایش جنتیک انجام دهید.

مراقبت از سلامت کلی بدن برای پیشگیری از سرطان سینه مهم است. در هر سنی که هستید، به طور هفتگی ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشید، شاخص توده بدنی خود را پایین نگه دارید و به وزن‌تان توجه کنید. در مصرف الکل افراط نکنید. مصرف گوشت قرمز و لبنیات را به حداقل برسانید و هر روز ۳ وعده سبزیجات و دو وعده میوه بخورید. فراموش نکنید که مصرف یک گیلاس سویا در روز که سرشار از لیگنان است (لیگنان‌ها مانند استروژن گیاهی عمل می‌کنند)، به‌طور فوق العاده‌ای از بافت سینه محافظت می‌کند.

در حالی که ورم سینه در دوران شیردهی می‌تواند باعث قرمزی و حساسیت قابل رفع شود، اگر قرمزی و تورم باقی بماند، می‌تواند نشان‌دهنده سرطان سینه التهابی باشد، که نوعی از سرطان تهاجمی است و بیشتر زنان جوان را درگیر می‌کند.

معمولاً داکتران تصویربرداری از سینه را در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی توصیه می‌کنند، اما ۳۰ سالگی زمان خوبی است تا با داکتر خود در مورد اینکه آیا نیاز به تصویربرداری زودتر دارید یا خیر صحبت کنید. بسته به بافت سینه، که در طول زمان تغییر می‌کند، این روش می‌تواند شامل ماموگرافی، سونوگرافی یا MRI باشد.

در سنین بالاتر به عادات سالم خود ادامه دهید (همان‌هایی که در ۲۰ تا ۳۰ سالگی رعایت می‌کردید). در ۵۰ سالگی مصرف سبزیجات چلیپایی، پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده و قندها را فراموش نکنید. در ۵۰ سالگی با داکتر خود در مورد آنچه برای شما و بدن شما مناسب است، صحبت و در غربالگری سالانه شرکت کنید. در این سنین و در صورت نیاز به هورمون‌درمانی جایگزین، با داکتران خود مشورت کنید. اگر در دوران یائسگی هستید و یا علائم آن را دارید، در مورد خطرات تغییرات هورمونی که ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارد، با داکتر صحبت کنید.

             
     

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما: contactus@paikaftab.com
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x